در همایش برنامه ریزی کشت شتوی، محمد مهدی قاسمی رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس؛ با اشاره به شرایط خاص حاکم بر کشور ناشی از خشکسالی‎‌های اخیر و تحریم‌های ظالمانه، برنامه‌ریزی دقیق تر و اقدامات مطلوب‌تر از گذشته را در سال زراعی پیش‌رو ضروری دانست.

قاسمی تصریح کرد: بخش کشاورزی تامین کننده امنیت غذایی به عنوان پایه و اساس اقتصاد مقاومتی است، بنابراین انتظارمی‌رود همگی با همدلی، رفتاری عالمانه‌تر ازگذشته و با استفاده از همه اندوخته‌های علمی و تجارب در جهت ارتقای بخش کشاورزی گام برداشته و شرایط بهتری را برای کشور رقم بزنیم.

این مقام مسئول با بیان این‌که اولویت اساسی وزرات جهاد کشاورزی و به تبع آن سازمان جهاد کشاورزی فارس افزایش بهره وری بوده که هسته افزایش بهره وری آب است، خاطر نشان کرد: در طرح نظام نوین ترویج با آموزش و توانمندسازی بهره برداران، افزایش بهره وری، افزایش عملکرد و پایین آوردن قیمت تمام شده محصول را دنبال کنید.

قاسمی افزود: اگرچه آب به عنوان کمیاب‌ترین و مهم‌ترین نهاده تولید محور تمام استراتژیها است، اما در راستای افزایش بهره‌وری آب ناگزیر به استفاده از بذور پرپتانسیل و مناسب با شرایط اقلیمی هر منطقه، کشت ارقام زودرس، استفاده از کشاورزی حفاظتی، استفاده از کودهای پتاسه و...هستیم که اجرایی شدن این امور با بهره‌گیری از علم و دانش وآخرین یافته‌های تحقیقاتی در جهت توانمندسازی کشاورزان امکان پذیر است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس در قسمت دیگری از سخنان خود با اشاره به رکوردهای بالای محصولات مختلف، اظهار داشت: این رکوردها بیانگر توانایی و دانش قابل ارتقای بشر بوده ، بنابراین با دانش افزایی کشاورزان در جهت افزایش حداکثری بهره‌وری و تولیدی در سطح رکوردهای ملی در محصول گام بردارید.

قاسمی در ادامه با بیان این‌که عدم آگاهی کشاورزان از ضرورت کشت کلزا یکی از دلایل عدم دستیابی به تولید پایدار در این محصول است،خاطر نشان کرد: کاشت گیاه کلزا تولید روغن و کنجاله را به دنبال داشته در جهت جلوگیری از واردات این دو محصول وکمک به خودکفایی ضروری است.

این مقام مسئول، ضریب استحصال 45 درصدی روغن از دانه کلزا، کیفیت بالای روغن کلزا، پایداری تولید گندم در تناوب کشت با کلزا، نیاز به واردات روغن و کیفیت بد روغن وارداتی از دلایل اهمیت کشت کلزا دانست و افزود: توسعه کشت کلزا با رویکرد دستیابی به رکورد ملی تولید و هدفگذاری حداقل عملکرد 3.5 تن در هکتار در دستور کار قرار گیرد.

قاسمی تاکیدکرد: کشت کلزا با روش‌های نوین آبیاری، استفاده از بذرکار، استفاده از بذور مناسب منطقه، مصرف گوگرد وکودهای متناسب با هر منطقه ، کاهش بذر مصرفی حداکثر تا 4 کیلوگرم و اجرای طرح‌های الگویی در جهت ارتقای دانش بهره‌برداران همراه باشد.

رییس سازمان جهادکشاورزی فارس در پایان به تنوع بخشی بذور گندم و استفاده حد مطلوب کودها در این محصول توصیه کرد و افزود:  با توجه به مقاوم بودن جو به شوری و خشکی و کمک به تامین علوفه‌ در تغذیه دام به توسعه کشت این محصول در دستورکار قرار گیرد.

در ادامه همایش، پنل برنامه ریزی و سیاست گذاری و پنل علمی برگزار شد که حمید رضا ابراهیمی مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: در این همایش اطلاعات، برنامه‌ها و سیاست‌ها برای سال جاری در زمینه محصولات شتوی به خصوص کلزا، گندم و جو در اختیار برنامه‌ریزان و مسئولین سطوح شهرستانی و دهستانی قرار می‌گیرد و از طرفی در پهنه‌های کشاورزی ساری و جاری شود.