در این جلسه رحمانی معاون هماهنگی و امور اقتصادی استانداری فارس  با تعیین زمان بر نمایندگی کارخانه های قند مرودشت و فسا اظهار داشت :گفت: مطالبات چغندرکاران باید در اسرع وقت پرداخت شود.

رحمانی افزود:  برای کشت سال زراعی جدید ، کمیته فنی با حضور نمایندگان کارخانجات، بخش خصوصی و کارشناسان مرکز تحقیقات و جهاد کشاورزی تشکیل شود و توجیه کشاورزان، تشریح سیاست‌های حمایتی، مسائل فنی، تاریخ کشت، عادلانه بودن قراردادها، تامین نهاده‌ها از مباحث اصلی مطرح شده در کمیته فنی باشد و  مدیران شهرستان‌ها در جریان نتایج جلسات این کمیته قرار گیرند.

در ادامه محمد مهدی قاسمی رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس، با اشاره به این‌که چغندر قند پائیزه یکی از  استراتژی های اساسی وزرات جهاد کشاورزی است، افزود: خوشبختانه در استان فارس شهرستان های جهرم، فسا، قیر و داراب و مناطق گرم‌تر مستعد کشت چغندر قند پائیزه است.

قاسمی تصریح کرد: در الگوی کشت با جایگزینی فصل کشت چغندر قند از بهاره به پائیزه به دنبال کاهش مصرف آب و خودکفایی در تولید شکر هستیم، بنابراین توسعه کشت چغندر قند پائیزه در دو سه سال گذشته مدنظر قرار گرفته است و در سال گذشته بیش از 1300 هکتار کشت گردیده بود و این مقام مسئول گفت: جلسه امروز با موضوع پرداخت مطالبات چغندرکاران و برنامه‌ریزی کشت آتی تشکیل شده که اجرایی شدن هر دو موضوع با همکاری کارخانجات چغندر قند صورت می‌گیرد.

قاسمی در ادامه ضمن اشاره به عدم پرداخت مطالبات چغندرکاران، علی رغم مصوبات جلسات قبل مبنی بر تسریع در روند پرداخت، به کارخانجات قند تاکید کرد: هر چه سریعتر مطالبات چغندرکاران را پرداخت کنند، چرا که لازمه تعامل بین کشاورزان و کارخانجات اعتماد سازی است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس خاطر نشان کرد : با توجه به فرا رسیدن زمان کاشت، کارخانجات جهت کشت با دغدغه کمتر، در اراضی بهتر و با برداشت مطلوب‌تر در اسرع وقت اقدام کنند و به همکاران خود گفت: کمیته فنی چغندر قند پائیزه به فوریت تشکیل داده شده، قراردادها بازنگری و کلاس‌های ترویجی-آموزشی بیش از پیش برگزار شود و کلیه اقدامات لازم جهت سرعت بخشیدن به کشت تا 15 مهرماه صورت گیرد.

در ادامه علیرضا یزدانی مشاور وزیر و مجری طرح چغندر قند وزارت جهاد کشاورزی، با اشاره به این‌که حدود 21 استان در تولید چغندرقند بهاره نقش دارند گفت :  استان فارس یکی از این استان‌ها است، به دلیل بحران آب حاکم بر کشور و نیاز آبی بالای چغندر قند بهاره، در دولت دهم بر پایه تحقیقات و تجربیاتی که در گذشته دور در کشور بوده است ،  توسعه کشت پائیزه چغندرقند را در دستور کار خود داده است .

یزدانی با بیان اینکه هدف اصلی کشت پائیزه چغندر قند، تولید محصول استراتژیک شکر، کاهش وابستگی به خارج و افزایش بهره‌وری آب بوده است افزود: به طور متوسط در کشت بهاره  این محصول در کشور در هر هکتار مصرف آب ، حدود ١٣ هزار مترمکعب است، که با توجه  به بحران آب در استان فارس  به عنوان يكي از کانون‌های اصلی کشت چغندر قند با کاهش جدی سطح زیر کشت مواجه شده ایم .

مجری طرح چغندر قند وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: متوسط مصرف آب چغندرپائیزه حدود 6 هزار مترمکعب است ، یعنی 50 درصد مصرف آب در چغندر بهاره بوده و  این در حالی است که بهره‌وری آب در توليد شكر در چغندر بهاره در سال جاری حدود 700 گرم به ازای هر مترمکعب مصرف آب و  در چغندرقند پائیزه حدود 1400 گرم  به ازای هر مترمکعب آب مصرفی بوده است .

یزدانی با اشاره به این‌که جنوب غربی تا جنوب شرقی استان فارس از مناطق بسیار مستعد کشت پائیزه چغندرقند است، گفت: تثبیت اشتغال کشاورزان و افزایش در آمد آن‌ها از وظایف وزارت جهاد کشاورزی می باشد و بنابراین سعی شده است با توسعه کشت چغندرقند پائیزه به کشاورزان خسارت دیده از خشکسالی کمک شود.

این مقام مسئول تاکید کرد: با توجه به ارزش افزوده توسعه کشت چغندرقند پائیزه برای کشاورزان و تاثیر بسیار زیاد در تناوب زراعی، کمیته‌ای متشکل از نماینده کارخانجات قند، معاون بهبود تولیدات گیاهی، مدیر زراعت ، رییس اداره فناوری‌های مکانیزه سازمان جهاد کشاورزی فارس و بخش خصوصی تشیکل شده است و با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و با توجه اهمیت رعایت تاریخ کاشت با همدلی و تعامل در اسرع وقت نسبت به توسعه کشت چغندرقند پائیزه اقدام خواهد شد .

یزدانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تخصیص 50 درصدی یارانه بذر به کشاورزان، افزود: وزرات جهاد کشاورزی به سیاست‌های حمایتی عمل کرده و در کشت جدید نیز ارز دولتي به بذر تخصیص داده شد و  مشکلی از بابت تامین بذر نداریم.

مجری طرح چغندر قند وزارت جهاد کشاورزی در ادامه خاطر نشان کرد: در کشور و در پایان سال 96، به 85 درصد خوداتکایی در تولید شکر در رسیدیم که در تاریخ 120 ساله صنعت قند کشور بی سابقه بود و با توجه به بهره‌برداری حدود 10 کارخانه در کشور ، از چغندر قند پاییزه از اوایل اردیبهشت ماه، وزرات جهاد کشاورزی اعلام کرد که ما نیازی به واردات شکر خام نخواهیم داشت.

یزدانی در پایان گفت: طبق مصوبه هیئت دولت ارز با نرخ دولتی در اختیار کارخانجات قرار می‌گیرد و این ارز تا به دست مصرف کننده برسد رصد شده، بنابراین عقد قرار داد کشاورزان با کارخانجات قند صرفا با معرفی نامه مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان صورت خواهد پذیرفت .