مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: در نظام توزیع مواد غذایی و محصولات کشاورزی عمده‌ترین مشکل اختلاف زیاد بین قیمت تمام شده که تولید کننده دریافت می‌کند و قیمتی که مصرف کننده نهایی پرداخت می‌کند، می باشد.

به گزارش روابط عمومی مدیریت توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، صمد رنجبری افزود: برای حل این مشکل ساز و کارهای متفاوتی در طول دهه‌های گذشته از جمله تاسیس مراکز عرضه مستقیم محصولات و خدمات کشاورزی اتخاذ شده است که در همین راستا با توجه به ظرفیت‌های بالقوه استان فارس در زمینه تولیدات کشاورزی و دامی و همچنین به منظور حمایت از تولیدکنندگان، سازمان جهاد کشاورزی استان فارس تصمیم به حمایت از راه اندازی سامانه های مجازی ارتباط دهنده تولیدکنندگان و بازرگانان محصولات کشاورزی با کمک شرکت های دانش بنیان گرفته است.

وی بیان کرد: در واقع هدف از راه اندازی این سامانه ها تسهیل ارتباط، کوتاه کردن دست دلالان، شفاف سازی قیمت ها، شناسایی محصولات با مزیت تجاری، کاهش حاشیه بازار با حذف افراد غیر لازم، بررسی و اعلام استانداردهای صادراتی، شناسایی و معرفی واحدهای باتوان تولید محصولات صادراتی و تحلیل و ارائه راهکارهای بهبود تولید متناسب با استانداردهای بازار هدف است.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: در این سامانه ها اطلاعات مورد نیاز تجار و صادرکنندگان محصولات کشاورزی از بخش کشاورزی و تولید انواع محصولات ارائه گردیده و به راحتی می توانند محصول مورد نیاز خود را بیابند و همچنین کشاورزان می‌توانند در این سامانه آگهی عرضه محصولات خود را قرار دهند و از این طریق به بازاریابی محصولات خود بپردازند.

وی تصریح کرد: در مراحل اولیه و به صورت پایلوت این سامانه برای عرضه محصولات منتخب گلخانه ای طراحی و اجرا گردیده و در مراحل بعد برای سایر محصولات توسعه پیدا خواهد نمود و در واقع تفاوت این بستر با بسترهای موجود صحت و شفافیت اطلاعات در آن، وسعت و گستره و تعمیق داده ها می باشد و در نهایت هدف از راه اندازی این سامانه ها عرضه و تقاضای هوشمندانه، تولید و سفارش هدفمند، ایجاد بستر زنجیره ارزش، تنظیم بازار و در نتیجه ایجاد سامانه تصمیم یار بخش کشاورزی خواهد بود.