هشتمین شب شعر عاشورایی اقوام و ایلات عشایر جنوب کشور با حضور حضرت آیت اله تقوی نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی و رئیس شورای عالی زکات کشور و با هدف تقویت انسجام اقوام، شناسایی و سامان دهی شعرای آئینی عشایر با حضور گسترده علاقه مندان برگزار شد علاوه بر مردم، مسئولان و شاعران عشایر جنوب کشور در مجتمع فرهنگی، مذهبی، هنری ایلات عشایر فارس و جنوب در مهدیه شهر صدرای شیراز برگزار شد.

 

به گزارش روابط عمومی حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان فارس: آیت اله تقوی نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی و رئیس شورای عالی زکات کشور در این مراسم گفت: شعر از موضع خودش با همه خصوصیاتی که دارد می خواهد حوادث و وقایعی که در جامعه اتفاق افتاده است را روایت کند.

وی افزود: شعر کلامی موزون و مقفی است که در آن یک فضای متعالی وجود دارد، شعر کلامی مخیل و شورانگیز است و در بسیاری از جاها باید با زبان شعر سخن گفت تا احساسات را برانگیخت و یک تحول در جامعه به وجود آورد چرا که زبان رسمی و زبان معمول نمی تواند این رسالت را بر عهده بگیرد و این زبان شعر است که می تواند یک تحول عظیم را در جان انسان ها به وجود آورد.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: شعر کلامی است که از تلفیق و ترکیب تخیل و اندیشه شکل می گیرد و تفاوت نظم و شعر در همین است. نظم چیدن کلمات کنار یکدیگر و نظم به کلمات پراکنده است ولی شعر اگر مایه تخیل نداشته باشد نمی تواند در حوزه این هنر قرار گیرد.

وی در ادامه با اشاره به تعبیر مقام معظم رهبری در ارتباط با شعر و هنر که فرموده اند: بارها گفته ام که هر دعوتی، هر پیامی، هر انقلابی، هر تمدنی و هر فرهنگی تا در قالب هنر ریخته نشود شانس نفوذ و گسترش ندارد و ماندگار نخواهد بود گفت: فرقی بین پیام های حق و باطل نیست باطل هم اگر بخواهد کار خود را پیش ببرد باید این نکته را رعایت کند که آن کلام و اندیشه اش را و یا محتوای فکرش را در قالب بیان هنری بریزد تا هم موثر باشد و هم ماندگار و بیان شاعرانه بیانی هنری است و شعر خود از مقولات هنر محسوب می شوند و به خاطر همین خصوصیت است که می ماند و ماندگار می گردد مثل سعدی و حافظ، فردوسی و امثال این شعراء و در هر مجلس و محفلی که بخواهیم مقامی بالا و متعالی را عرض کنیم سعی می کنیم از اشعار حافظ استفاده کنیم .

آیت اله تقوی در ادامه اظهار داشت: شعرا همیشه در طول تاریخ نقشی بسیار مهم داشته و دارند و بی جهت نیست که پیغمبر اکرم (ص) فرموده اند: شعر خودش پرتویی از حکمت است، زبان شاعری که در حذف زیبایی های مختلف قرار می گیرد کلید گنج، گنجینه های عرش الهی است یعنی گنجینه های عرش خدا را با لسان شعر می توان درش را باز کرد و به صحنه جامعه آورد و شاعران هستند که با شعر می توانند گوهر های عرش را نصیب جامعه کنند.

وی در ادامه تصریح کرد: بی جهت نیست که ائمه ما نیز به شعر اهمیت می دادند. امام صادق (ع) فرمود: به بچه هایتان شعر عبدی را آموزش دهید، عبدی کیست؟ سفیان بن عبدی کوفی یکی از شعرای اهل بیت است یعنی شعری با محتوای ارزنده ارائه شود توصیه ائمه ما این است که فرزندان خود را با شعرهای حکیمانه، عارفانه، روشن گرانه آشنا کنید و شعر خود یک وسیله بسیار ارزشمند برای پرورش فکر فرزندان شما خواهد بود.

این مقام مسئول در ادامه بیان داشت: در فرهنگ دینی و درحوزه ادبیات دینی شعر جایگاه بس والا دارد و حتی امامان ما در مبارزه با دشمنان از شعر و زبان شعرا مثل یک تیغ تیزی استفاده کردند مثل دعبل و ... که در زمان خودشان توانستند کارهای بزرگی را انجام دهند و سینه به سینه دشمنان بایستند.

وی در ادامه تصریح کرد: شعر عاشورایی جز فرهنگ عاشورا است، بعد از واقعه عاشورا یک عده شمشیر ارادت گرفتند و به مبارزه با قاتلان حسین قدم برداشتند، یک گروه با زیارت امام حسین (ع) نگذاشتند واقعه عاشورا فراموش شود، یک گروهی بعد از شهادت حضرت ابا عبداله دفاع کردند و نگذاشتند این واقعه را فراموش کنند که آن ها زائرین بودند و یک عده ای هم با عزاداری و مجالس سوگواری زنده نگه داشتند و در طول تاریخ مردم عاشق کربلا و عاشورا با بیان وقایع عاشورا نگذاشتند این واقعه فراموش شود و امروز روز به روز مریدان امام حسین (ع) زیادتر می شوند و اما گروه دیگر شعرا بودند که در زنده نگه داشتن عاشورا نقش بسیار مهمی داشتند.

نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: ادبیات کربلایی و عاشورایی، عزت طلبی در جامعه، شهادت طلبی، تقویت عواطف و احساسات جامعه، ابراز محبت به اهل بیت، ابراز محبت مسلمین نسبت به یکدیگر و بیان تاریخ در قالب هنر از  سالت های شعر عاشورایی است و در بسیاری از جاها باید با زبان شعر سخن گفت تا احساسات را بر انگیخت و تحول در جامعه بوجود آورد.

تقوی در ادامه افزود: بزرگ فلسفه نهضت حسین این است که مرگ سرخ به از زندگی ننگین است و باید روح شهادت طلبی را ترویج داد و احساسات جامعه را به سمت ارزش ها و مبارزه با ستم و ستم گری ها برانگیزیم و می توانیم گامی در برابر تعقل بر داریم و شعر عاشورایی بایستی تاریخ را نیز بیان کند و تاریخ را در قالب هنر ارائه دهد.

وی با قرائت اشعاری در بیان حادثه کربلا گفت: شاعران در پاسداری از ارزش های عاشورایی نقش مهمی داشته چرا که ورود شاعران متعهد و هنرمند باعث شده با گذشت بیش از 1400 سال واقعه عاشورا هم چنان با شور و شعور زنده بماند.

گفتنی است در این مراسم با شکوه بهرامی مدیرکل امور عشایر، سرهنگ افسری فرمانده سپاه عشایر فارس و جمعی از مدیران سازمان جهاد کشاورزی استان فارس و اداره کل امور عشایر حضور داشتند و شاعرانی از اقصی نقاط کشور نیز حضور داشته که اشعار خود را در منقبت و مظلومیت حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) و یاران با وفایش قرائت کردند.