بذرافشان همچنین اظهار داشت: این جلسات جهت کمک و استفاده از نظرات و برطرف نمودن مشکلات جمع و توزیع زکات است و بر اساس صدور فرمان مقام معظم رهبری همه باید در نهضت احیای زکات همکاری نمایند.

در ادامه حجت الاسلام جعفری رییس اداره زکات کمیته امداد امام خمینی(ره) نیز ضمن ارائه گزارشی از فعالیت های اداره زکات استان فارس به تفصیل گفت: امروز استان فارس همچنان مقام اول زکات را در کشور داراست که این وضعیت و ظرفیت جز با همکاری همه مسئولین محقق نمی شد. زکات جمع آوری شده در استان در زمینه های درمان، آزادسازی زندانیان، جهیزیه، ساخت مسکن، ایجاد شغل، معیشت و سایر موارد مصرف شده است که شصت و شش هزار نفر و  شصت و شش درصد از این هزینه ها صرف معیشت شده است. در کشور در نه ماهه گذشته 411میلیارد تومان زکات جمع آوری شده است که سهم استان فارس از کل این مبلغ هشت درصد بوده است.

وی همچنین افزود: نسبت به نه ماهه مشابه سال گذشته در زکات مستحب 132درصد و فطریه و کفارات 42درصد رشد داشته ایم و شهرستان های موفق جمع آوری، فعالیت و پیشرو در موضوع زکات شیراز، مرودشت و کازرون بوده اند.

در ادامه سایر اعضا و مسئولین استانی نیز به ارائه ی نظرات و مباحث خود پرداختند و همگی آمادگی خود را جهت کلیه فعالیت های این شورا و با استفاده از همه ی ظرفیت های ممکن اعلام نمودند.

حجت الاسلام والمسلمین قائمی مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان فارس نیز در این جلسه ضمن تقدیر از حضور مسئولین و همچنین ارائه نظرات سازنده بحث خود انتقادی را مطرح نمود و افزود: با توجه به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر نهضت احیای زکات و با توجه به ظرفیت های استان تعداد دو جلسه شورای زکات در سال کم بوده و همچنین اجرایی نیست.

حجت الاسلام والمسلمین قائمی اظهار داشت باید قبول کنیم که فعالیت ما بر اساس این ظرفیت ها کم بوده و مصوبات شورای زکات به بهترین شکل و سرعت و کیفیت انجام نشده و با توجه به حضور حضرت آیت اله دژکام و مسئولین در این شورا کار بیشتر و با کیفیت و سرعت بیشتری را میطلبد.

در خاتمه این جلسه حضرت آیت اله دژکام رییس شورای زکات استان و نماینده معزز ولی فقیه در استان نیز با اشاره به این که اجر همگی که در امر زکات فعالیت نموده و توفیقاتی بدست آمده با خداست افزود: بحث زکات از نگاه خاصی در مقوله ی نظام توزیع ثروت در اسلام قرار می گیرد. باید وقتی ثروت هایی تولید می شود به نحوی توزیع گردد که عادلانه باشد، زکات به این تامین عدالت کمک می کند.

حضرت آیت اله دژکام اظهار داشت: در نگاه کلان ما در این قسمت هستیم و باید دقت داشته باشیم که بسیاری از مسائل را در تجربه یاد میگیربم و در عرصه ی اجرا متوجه میشویم که کار و روش ما چه در نحوه ی جمع آوری و چه در نحوه توزیع چه ایرادات و محاسنی دارد و دلیل تشکیل این شورا همین است وگرنه به همان روش سنتی عمل میکردیم پس وظیفه ی سامان بخشیدن به زکات بر گردن ماست.

باید توجه داشته باشیم که با توجه به شرایط کنونی اجتماعی ما نیازها و نیازمندان موجود بسیار فراتر از این اعداد و ارقام و مبالغ ارائه شده و است. دستور آتوا الزکات یعنی زکات می پردازند نه اینکه ما زکات میگیریم یا جمع آوری نماییم که این مستقیما به عمل ما بستگی دارد اگر تعریف درست صورت پذیرد و در جای درست هزینه گردد مودیان خود می آیند و به راحتی پرداخت می نمایند. بسیار قابل توجه است که زکات را اگر اذن و اجازه ی ولایی نباشد نمی توان خرج کرد و به امر یا فردی اختصاص داد، بدانیم که این حلال و حرام دارد و بدون اذن ولی نمی توان در آن دخالت کرد نه کمیته امداد و نه بهزیستی و هیچ ارگان و اداره ای، پس باید به این موضوع بسیار دقت نمود.

نماینده ولی فقیه در استان فارس همچنین بیان داشت: در این جلسات باید به آنجا برسیم که مثلا بگویند فلان عامل جذب در مسیر اجرا و عملیات به این نقطه بن بست رسیده ایم در این جلسه تبیین شود و راه کار ارائه گردد. الان و در چهلمین سالگی انقلاب وقت شعار و صحبت و این چیز ها را نداریم باید به اجراییات بپردازیم بسیار خوب است که حجت الاسلام قائمی زیبا بیان داشتند که از خود شروع کنیم و انتقاد کنیم.

شرایط و ضوابط جمع آوری دقیق و روشن ابلاغ می شود و در نظام توزیع نیز اولویت ها مشخص می شود و با توجه به شرایط موجود ساماندهی می شود و با توجه به موقعیت اجتماعی همین میزان کم جمع آوری شده به بهترین شکل توزیع می گردد و اگر مشکلی پیش آمد در این جلسات برای گذر از آن راهکار ارائه می شود و با استفاده از نظرات راه هموار می گردد، اگر چنین شد رشد می کنیم و اگر نه دیگر نه اعتماد می شود و نه رشدی می شود، کما اینکه پس رفت نیز خواهیم داشت. هزینه و توزیع بجا خود نوعی تبلیغ و تشویق خواهد بود.