ناظرین ذبح و صید شرعی کشتارگاه های استان فارس و روحانیون جهاد کشاورزی استان فارس با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شیراز دیدار نمودند.

در این دیدار صمیمانه پس از اقامه نماز ظهر و عصر به امامت حضرت آیت اله دژکام نماینده معزز ولی فقیه در استان فارس، حجت الاسلام والمسلمین قائمی مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان فارس پس از تشکر و قدردانی از اختصاص وقت به جمع حاضر، در رابطه با وظیفه جهاد کشاورزی و ادارات وابسته نسبت به تامین امنیت غذایی و معیشت جامعه توضیحاتی مختصر ارائه نمود.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین کلانتری مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان دامپزشکی کشور در رابطه با ذبح و صید و ذبح شرعی گفت: یکی از بزرگترین اهداف و وظایف دامپزشکی نظارت بهداشتی و بخصوص مساله شرعی است و این برای ما یک افتخار است که تنها کشور از کشورهای اسلامی هستیم که نظارت مستقیم و مستمر داریم، یعنی از اول کشتار تا آخر کشتارو در واحدهای بسته بندی و فراوری، از اول تولید تا آخر تولید ناظرین ما حضور دارند و بر امر کشتار و بسته بندی نظارت می کنند.

علاوه بر داخل کشور، در خارج کشور هم وظیفه نظارت را برعهده داریم یعنی هیچ محصولی از خارج کشور وارد ایران نمی شود مگر تحت نظارت شرعی که از وجود خود آقایان استفاده می کنیم. بعد از اینکه ما دوره های آموزشی آن ها را به خارج از کشور اعزام می کنیم.

خوشبختانه نتایج بسیار خوبی داشتیم، امروز در دنیا ما بعنوان کشوری هستیم که نظارت شرعی را جدی گرفته است و باز میگوییم هیچ محصولی از خارج از کشور بدون حضور ناظرین شرعی و ناظرین بهداشتی وارد کشور نمی شود، نظارت مستقیم روی محصولات تولید شده داریم و آن ها را اعزام میکنیم و در برخی از کشورها که امکان حضور ناظرین شرعی ما وجود ندارد ، آموزش های لازم به روحانیون مستقر در آن کشورها داده شده مانند: افغانستان، پاکستان و حتی هند که ممکن است برای ما زیاد تولید نکند ولی چون آنجا جامعه شیعه وجود دارد ما آموزش های لازم را به آن ها دادیم و آن ها بر امر شرعی ذبح و صید نظارت می کنند و در اقسی نقاط دنیا ناظرین شرعی آموزش دیده از طرف ایران حضور دارند.

از جامعه المصطفی و مراکز دیگری که نماینده در آن کشور دارند کمک گرفتیم با تفاهمی که با آنها داشتیم و با تفاهم نامه ای که با حوزه علمیه امضا کردیم از روحانیونی که مستقر دارند استفاده کردیم، آموزش دادیم و خوشبختانه امروز درتمام کشورها ناظرین شرعی ما بر امر کشتار و امرهای مربوط به مواد پروتئینی نظارت دارند.

یکی از وظایفی که قانون بر عهده ما گذاشته و این جلسات بر اساس همان است آموزش ناظرین و تعیین صلاحیت آن هاست که صریح ماده 7 قانون نظارت بر ذبح و صید بر عهده حوزه نمایندگی در سازمان دامپزشکی به اذن فرموده مقام معظم رهبری گذاشته بر این اساس ما هر سال در کلیه استان ها کلاس های آموزشی را برپا می کنیم.

من از حضرتعالی هم تشکر می کنم دوست داشتم مسائل دیگری را هم بیان کنم خوشبختانه ما با استاندارد و مساله برندسازی را داریم که من صبح مفصل خدمت دوستان توضیح دادم امیدواریم آینده بتوانیم مانند برخی کشورها مانند مالزی، امارات یا حتی ترکیه یک برند واحدی را به دنیا معرفی کنیم بعنوان برند جمهوری اسلامی که محصولات جمهوری اسلامی دارای آن برند باشد و تمام دنیا با این اطمینان برند جمهوری اسلامی از محصولات ما استفاده کنند با استاندارد و بخش خارجی سازمان کنفرانس اسلامی تفاهم نامه امضا کردیم . یک کمیته در کشور تشکیل دادیم که 7 وزیر عضو آن هستند به نام "کمیته تجارت حلال اسلامی" که امیدواریم آن هم فعال شود و بخش فقهی آن بعهده دوستان ما واگذار شده و یقینا دوستان باید همت بیشتری به خرج بدهند که انشاءالله بتوانیم آینده خوبی در این زمینه داشته باشیم.

پس از آن حضرت آیت اله دژکام ضمن خوش آمد در این چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی که امسال در پیش داریم اظهار داشت: انسان وقتی نگاه می کند که ما فقط برای مساله ذبح این تعداد روحانی داریم در سطح استان خب معلوم است که واقعا یک حرکت تمدن سازی دارد شروع می شود و هر که میخواهد قبول کند یا نکد.

در 40 سال پیش اگر می خواستیم جمع شویم و ببینیم چند نفرهستیم شاید کل استان فارس این تعداد جمع میشد چه می کردیم که این تعداد روحانی است. به عنوان مثال درس آقای بروجردی در 50 سال پیش  300 نفر بودند و می گویند بسیار شلوغ بوده، همانموقع بعد از فوت آقای بروجردی در سال 42 ، شاه به قم آمد و در میدان آستانه ایستاد و گفت بروید به این آخوندها بگویید دوره شما تمام شده است چون از این ناراحت بود که هیچکس به استقبالش نرفته بود. و این نه مساله ای از روی لجبازی بود ، بخاطر ناراحتی در اصل حرف دلش را زده بود چون در بسیاری از مواقع تقیه می کرد ولی در این مورد از ناراحتی زیاد حرف ته دلش را زده بود.

و این حرفی نبود که از خودش باشد در اصل در فرانسه که تحصیل کرده بود به او یاد داده بودند. اووست کنت بعنوان فیلسوف تحصل گرا که تمام دانشگاه های دنیا الان روی انگشت او می چرخد رسما در فلسفه خود گفته که دوره دین تمام شده است .

الان شما می گویید که ما می خواهیم برند جمهوری اسلامی را مطرح کنیم، برند حلال در همه چیز مطرح می شود پس دوره دین تمام نشده ولی آن ها این باور غلط را که یک فیلسوف اشتباه کاری گفته بود در حدود 100 سال در مغز تمام کسانی که به دانشگاه می رفتند ، می کردند. که دین دوره اش تمام شده است . 40 سال گذشته و شما شروع کردید و به جلو می رود که تازه دوره دین دارد آغاز می شود و شما کجایید بلند شوید ببینید. که دوره دین شروع شده و پایان دنیا با حکومت دینی است .

خب این جای شکرگزاری دارد و شکرگزاری من و شما این است که واقعا به وظایفمان درست عمل کنیم . فطرت مردمو اعماق وجودشان به دین، دلبسته است. اما رفتار ممکن است که باعث شود یک خدشه ای درست کند، نگذاریم این خدشه ها درست بشود .

این وظیفه ای است که از باب شکرگزاری بر گردن ماست. حرکت شما عزیزان وکاری که آغاز کرده اید از جنبه ی دیگری یک جنبه ی تربیتی بسیار مهمی دارد، همه ی این ها می خواهد انسان تربیت کند.

مصرف گوشت در یک حد خاصی بود ولی الان افزایش پیدا کرده است.

نظارت خود یک مهارتی است و تبیین حکم و بیان احکام هم یک مهارت دیگری است. آن بیان احکام را هم انشاءالله بعنوان یک مهارت یاد بگیرید. از مساجد وقت بگیرید و بروید هم گزارش بدهید که نظام همچین خدمتی را ارائه می دهد. که قصابخانه ها به چه صورت است و به مردم مساله را دقیق تبیین کنید، احکام شرعی و نوع مسائلی که هست را توضیح دهید. سعی کنیم وسواس هم رواج ندهیم چون خودش ضرر است.

این بحثی است که کار شما عزیزان سوای آن جنبه قانونی و شرعی ، این بحث تربیتی هم وجود دارد. حالا چیز دیگری چون بحث درباره امور دام و کشاورزی است حاشیه بحث شماست و آن اینکه سرانه مصرف گوشت باید چقدر باشد شما باید این کار را هم فرهنگ سازی کنید. شما که گوشت سر سفره مردم می گذارید. خودتان هم تعیین کنید که چقدر باید مصرف شود. ببینید قضیه سر این است که مصرف گوشت مثلا در آمریکا بیشتر است ، در فرهنگ آنها مصرف گوشت ازما بیشتر است. مثلا ما برنج و نان بیشتر می خوریم و آنها گوشت بیشتر می خورند. و این یک رسم است بین آن ها.

ما باید درباره چند چیز فکر کنیم. اول اینکه آن جو جوری است که مصرف گوشت بیشتر باشد حال اینکه از نظر شرعی این عقیده درست است یا خیر؟ حضرت امیرالمونین علیه اسلام فرموده که شکمتان را گورستان حیوانات نکنید. یعنی مصرف گوشت زیاد مطلوب نیست در حالی که حلال است و مصرفش در حدی توصیه شده که بخورید.

این ها کارهاییست که ما روحانیون باید درباره اش فکر کنیم و صحبت کنیم. و من فکر می کنم نشریات جهاد باید صفحاتی را اختصاص دهند که ما در این باره بحث کنیم و بگوییم که چه چیزی متناسب  مصرف گوشت است و یک فرد ایرانی باید چقدر گوشت مصرف کند.

در همین گران شدن گوشت که یک مساله اقتصادی و سیاسی شده بحث سر همین است که ما باید چقدر گوشت متعارف فرهنگمان است که مصرف کنیم که از استرالیا و برزیل بیاوریم و با قیمت متعارفی دست مردم میدهیم. میبینیم که وقتی می خواهد عرضه شود بیش از مصرف 6ماه می خرند مشکلات فرهنگی و این نیازهایی که باید استانداردسازی شود این ها را باید دربارش فکر کنیم . اگر خود طلبه ها و روحانیون این فکرها را نکنند مطمئن باشید دیگران این کار رابرای شما نمی کنند.

امریکا و اروپا مثلا مشخص می کنند یک فرد چقدر مصرف دارد اما ما در ایران مصرف مشخصی نداریم . در قدیم سفره ها حساب کتاب داشت ولی الان حساب کتاب ندارد.

نمیدانم هر روز یک مغازه باز میشود و یک نوع غذای جدید جلوی مردم میگذارد. قدیم در همین شیراز اگر یک وعده فلان چیز بود می گفتند وعده بعد باید فلان چیز خورده شود برای سلامت این مفید است .الان سفره ها تنظیم نیست.

این موارد را باید در حاشیه کارتان فرهنگ مصرف غذا را هم قرار دهید. و در بین شما به مرور پیدا می شوند کسانی که کمک بدهند و بتواینم این ها را تنظیم کنیم و ما بعدا بتوانیم برنامه غذایی و مصرف و تولید و ذبح و همگی را منظم کنیم.