آیت الله عالمی نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی و رئیس شورای عالی زکات کشور در سفر به استان فارس در ابتدا طی یک نشست تخصصی با تعدادی از مسئولین اجرایی و روحانیون فعال در زکات استان فارس شامل روحانیون جهاد کشاورزی استان فارس و روحانیون کمیته امداد امام (ره) که در امر زکات مشغول فعالیت می باشند در رابطه با این فریضه الهی به بحث و تبادل نظرها پرداخت

و پس از آن در جلسه دیگری با رییس، معاونین، مدیران سازمان جهاد کشاورزی استان فارس و روسا و مدیران کل دستگاه های وابسته به این سازمان و مدیریت های جهاد کشاورزی شهرستان های استان فارس ملاقات و گفتگو کرد و در ادامه، در دیدار با کارکنان خانواده بزرگ جهاد کشاورزی فارس ضمن تجلیل از مادران شهیدان ارقمی و ایزدی که هر کدام دارای سه فرزند شهید می باشند به ایراد سخن پرداخت و در بعدازظهر نیز ضمن حضور در جمع تعدادی ازعشایر استان فارس در منطقه مورسوسنی شهرستان شیراز با آن ها دیدا ر و گفتگو کرد و پس از اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء به شیراز بازگشت.
به گزارش خبرنگار "پرتو امید"، در جریان جلسه اول که با حضور حجت الاسلام خاک مدیر کل آموزش عقیدتی وزارت متبوع، حجت الاسلام ایمانی تبار مدیرکل امور استان های دفتر نماینده مقام معظم رهبری در وزارت جهاد کشاورزی، انتظاری مدیرکل زکات کشور،قاسمی رئیس سازمان جهادکشاورزی استان فارس ،بذزافشان مدیر کل کمیته امداد امام خمینی (ره) این استان برگزار شد آیت الله عالمی ضمن تسلیت به مناسبت سالروز شهادت امام صادق (ع) به ویژگی های شاخص این امام همام اشاره کرد و ضمن تشکر از مردم استان فارس گفت: من ابتدا به مردم عزیز و مهربان استان فارس عرض سلام و ارادت دارم و از توجه این مردم عزیز و متدین که نسبت به ادای زکات اهتمام داشته اند تشکر می کنم .
وی افزود : مراجع معظم تقلید ذز رابطه زکات فتوا داده اند و 8 مورد در رساله های عملیه برای زکات مقرر نموده اند که اولین این ها فقرا می باشند و امروز هم جامعه ما آن قسمت نیازمندشان حقیقتا نسبت به مسئله زکات احتیاج دارند و دوستان دست اندر کار ما همه تلاششان این است که بتوانند تا از طریق زکات به فقرای جامعه بیشتر خدمت نمایند وبر اساس مصوبه شورای مرکزی زکات حداقل 60 درصد زکات برای فقرا منظور شده است و بقیه در مصارف دیگری که برای زکات مقرر شده است مصرف می گردد .
رئیس شورای عالی زکات کشور در ادامه ضمن اظهار این مطلب که تا کنون آماری را که در سطح کشور داریم استان فارس رتبه اول را در پرداخت زکات داردبه روحانیون توصیه کرد در جهت توسعه اطلاعات و دانش در حوزه زکات و برای سخنرانی با مودیان زکات باید دراین حوزه کار مطالعاتی و اطلاعات کاملی داشته باشند و هرچه بهتر و بیشتراین مهم را با مردم در میان بگذارند و ذهن مبارک مردم را بیشتر به امر زکات آشنا نمایند چرا که ادا شدن زکات برای مردم سراسر زندگی و برکت است و مانع الزکات نه تنها در جهنم خواهد رفت بلکه در همین دنیا هم نمی تواند از مال خود استفاده کند.
قاسمی رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس هم در این جلسه ضمن بیان فعالیت های این سازمان و تشریح فعالیت های بخش کشاورزی فارس گفت علیرغم وجود خشکسالی تا حدود زیادی برآن فائق امده ایم وبه عنوان نمونه اجرای سامانه های آبیاری نوین و توسعه درختان مثمر در اراضی شیبدار است که مقام اول کشور را داریم ضمن این که بر آن هستیم که کماکان دانش و فن اوری را در بخش کشاورزی افزایش دهیم.
در جلسه دوم آیت الله عالمی نماینده محترم ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی خطاب به مدیران جهاد کشاورزی استان فارس اظهار داشت : نگاه اسلام به اداره جامعه بشری حقیقتا نگاه مدیریت جامع و حکومتی است و به تعبیری دیگر از این که اسلام با پیغمبر ابلاغ می شود و با وجود امام اداره می شود یعنی مدیریت حکومتی می باشد.
وی افزود: معنا و مفهوم شکل گیری یک جامعه معقول و زندگی توحیدی و اسلامی بدون مدیریت اسلامی غیر ممکن است و کسانی که می گویند دین از سیاست جدا است چشم های خود را بر روی حقیقت ها بسته اند.
وی در ادامه سخنان خود به حدیثی از امام صادق (ع) اشاره نمود و اظهار داشت: امام صادق(ع) می فرمایند: کسی که منصبی را از مناصب جامعه مسلمان بر عهده می گیرد و در امر مدیریت کوتاهی کند بداند که خود را ضایع کرده است.
وی در ادامه سخنان خود تاکید کرد: مدیر بایستی برای اداره زیر مجموعه خودش برای انجام وظایف خودش حداکثر تلاش و تفکر را داشته باشد زیرا که عرصه کشاورزی حقیقتا عرصه بندگی خدا می باشد.
عالمی در ادامه سخنان خود به سخنی از مرحوم سید کاظم یزدی اشاره نمود و اظهار داشت: مرحوم سید کاظم یزدی فرمود: کشاورزی مستحب نفسی است، بنابراین شما در این کاری که خداوند عالم برای شما مقدر کرده است و توفیقی برای شما می باشد که به بندگان خدا خدمت نمایید و این عبادت را با هیچ چیز دیگر آلوده نکنید.
نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی در پایان سخنان خود تصریح کرد: بکوشید و تلاش کنید تا خوراک مردم از این آب و خاک حاصل شود و رسیدن به خود اتکایی در روغن بسیار امری ضروری می باشد و سلامت غذای مردم را نیز با مبرا بودن محصولات غذایی از سم و کود تامین نمایید و به بنده های خدا خدمت نمایید.
شایان ذکر است در این جلسه در ابتدای این جلسه قاسمی رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: استان فارس 7.5 درصد مساحت کشور و 6.8 جمعیت کشور را دارا می باشد و شامل 29 شهرستان می باشد.
وی افزود: 10 درصد تولیدات کشاورزی کشور در استان فارس تولید می شود و این استان در زمینه زراعت در کشور دارای مقام دوم، در بخش باغبانی دارای مقام اول، در بخش امور دام دارای مقام چهارم را در کشور دارا می باشد و همچنین قطب عشایری کشور محسوب می گردد.
این مقام مسئول خاطر نشان کرد: سازمان جهاد کشاورزی استان فارس دارای 92 مرکز خدمات و 612 پهنه کشاورزی و 1086 تشکل می باشد.
وی در ادامه سخنان خود به توفیقات به دست آمده توسط سازمان جهاد کشاورزی استان فارس اشاره نمود و بیان داشت: جذب بیش از 188 میلیارد تومان خط اعتباری مکانیزاسیون، افزایش 6 برابری سطح زیر کشت کلزا در جهت عدم وابستگی به واردات روغن، تولید بذور مقاوم به خشکی و شوری، کشت چغندر قند پاییزه و پیش بینی کاشت این محصول در سال زراعی آینده در سطحی معادل 1500 تا 2000 هکتار که سبب صرفه جویی در مصرف آب به میزان 50 درصد می گردد، افزایش 2 برابری سطح زیر کشت گلخانه ها در استان فارس به نسبت سال 1394، توسعه کشت گیاهان دارویی چه از منظر اقتصادی و چه از نظر محصولات کم آب بر، اجرای طرح نظام نوین ترویج که استان فارس در این زمینه در کشور پیلوت و پیشرو می باشد، تنظیم بازر، ایجاد زنجیره های تولید، وجود 85 صندوق خرد زنان روستایی در استان فارس، سامانه 131، نظارت بر واگذاری ها در سال گذشته 2 تا 3 برابر سال قبل از آن بوده است، در دستور کار بودن کاداستر اراضی و الکترونیکی کردن مباحث امور اراضی، خرید بیش از 820000 تن گندم تاکنون، بالاترین میزان آموزش به بهره برداران و پرسنل در کشور، کسب مقام اول در اجرای سامانه های نوین آبیاری در کشور، ایجاد پایانه های گل و گیاه، افزایش بهره وری در تولید محصولات کشاورزی و ... ازجمله این توفیقات می باشد.
قاسمی در ادامه سخنان خود به توسعه ایجاد باغات مثمر دیم در اراضی شیبدار در این استان اشاره نمود و اظهار داشت: استان فارس در ایجاد و توسعه باغات مثمر دیم در اراضی شیبدار در کشور مقام اول را به خود اختصاص داده است و در این زمینه در کشور پیشرو می باشد.
وی یاد آور شد: اجرای طرح پهنه بندی اراضی کشاورزی استان در قالب 612 پهنه و تعیین مسئول پهنه و تجهیز مراکز خدمات جهاد کشاورزی و راه اندازی سامانه 131 و تشکیل 13 اکیپ گشت حفاظت و جلوگیری از تغییر کاربری اراضی باغی و زراعی در شهرهای استان فارس، بهبود کیفیت سموم مورد استفاده برای کنترل آفات، بیماری ها و علف های هرز را از جمله اقدامات این سازمان دانست.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در ادامه سخنان خود به فعالیت های صورت گرفته در بخش صنایع تبدیلی کشاورزی اشاره نمود و خاطر نشان کرد: در حوزه صنایع تبدیلی اقدامات بسیار خوب انجام شده است و 25 در صد صنایع فرآوری شده طی این 3 سال که در بعد از انقلاب اتفاق افتاده است.
این مقام مسئول در ادامه سخنان خود به گلخانه ها به عنوان یکی از راهبردها و استراتژی های سازمان جهاد کشاورزی فارس می باشد اشاره نمود و اظهار داشت: تا پایان سال 94 کل سطح زیر کشت گلخانه های استان فارس 136 هکتار بوده است که در حال حاضر این میزان 2 برابر گردیده و به 289 هکتار رسیده است.
وی در ادامه سخنان خود به کشت گیاهان دارویی از جمله راه کارها برای فائق آمدن بر خشکی و خشکسالی می باشد، بیان داشت: به دلیل اقتصاد بهتر و کم مصرف کردن آب در گیاهان دارویی از جمله راه کارهایی است که در استان فارس در پیش گرفتیم.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در ادامه سخنان خود به حوزه زمین و امور اراضی اشاره نمود و تاکید کرد: با افزایش پوشش نظارتی به دنبال جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی هستیم که سامانه 131 در همین راستا راه اندازی شده و گروه های گشت و نظارت و جلوگیری و اجرای احکام مختلفی که در همین راستا توسط دادگاه های محترم و اجرای کاداستر اراضی که در همین راستا انجام شده است.
این مقام مسئول به استاندارد سازی محصولات کشاورزی و کم کردن دغدغه مردم در ارتباط با سلامت محصولات اشاره نمود و بیان داشت: به همین منظور برنامه استاندارد سازی 5 محصول اساسی را در دستور کار خود قرار داده ایم.
قاسمی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه ما به دنبال افزایش بهره وری از طریق توانمند سازی کشاورزان هستیم، به همین خاطر نظام نوین ترویج در حال اجرا است خاطر نشان کرد: طرح پهنه بندي که یکی از طرح های نظام نوین ترویج می باشد به ازای هر 2000 تا 2500 هکتار اراضی کشاورزی توسط یک کارشناس مروج یا مسئول پهنه است که ارتباط مستقیم با کشاورز دارد و مشکلات کشاورزان را پیگیری می نماید که اخیرا در حوزه کشاورزی اجرایی شده است.
وی در خاتمه سخنان خود بیان داشت: علی رغم خشکسالی ها و از آب افتادن اراضی، با تدبیر و به کارگیری روش های علمی، خرید گندم از 570 هزار تن در سال 92 به 960 هزار تن در سال 95 افزایش یافته است و تاکنون نیز بیش از 820 هزار تن گندم از کشاورزان در استان فارس خریداری شده است.
این گزارش حاکی است در دیدار آیت الله عالمی نماینده محترم ولی فقیه در وزارت جهادکشاورزی٬ با جمعی از عشایر استان فارس در منطقه مورسوسنی شهرستان شیرازگفت : بسیار خورسندم که در جمع عشایر استان فارس حضور پیدا کرده ام
وی ضمن تاکید بر این که ما برای عشایر ارج و منزلت بیشتری قائل هستیمبیان داشت : ۳درصد جمعیت و ۸درصد شهیدان از این جمعیت عشایر است که آسان انسان به این شعور معنوی نمی رسد که یک مرتبه از این خاک به عرش برود و وظیفه ما این است که به این مردم میدان و پروبال بدهیم
نماینده محترم ولی فقیه در وزارت جهادکشاورزیبا اشاره به آیه ایلاف که در قران مجید درخصوص زندگی کوچ‌نشینی خداوند نازل فرموده اند گفت : این آیه استنادی است که اصالت در شکل گیری جوامع یا طایفه ای زندگی کردن است و بنابراین نگاه ارزشی این است که نگاه کنیم به این که باید دید ریشه جوامع کجاست و برای عشایر فرهنگ و اصالتی که وجود داشته باید آن را حفظ کنیم و عشایر عزیز نیز باید ایمان و باور به خداوند متعال را در خودشان حفظ کنند .
رئیس شورای عالی زکات کشور در خاتمه سخنانش گفت :تصور نکنید که اگر زکات دادید ثروتتان کم می شود ،زکات قبل از این که به دست محتاجان برسد به خداوند می رسد و ایشان به زکات دهنده آن را برمی گرداند.