در وبینار روز جهانی خاک در فارس؛

تفاهم نامه "طرح آکام" امضا شد

تجلیل از خادمان و پیشکسوتان خاک

تفاهم نامه سه جانبه ای با موضوع قنوات و با عنوان طرح آکام برگرفته از "آبخیز، کاریز، انتقال و مزرعه" به امضای حسین پژمان رئیس سازمان جهاد کشاورزی، عبدالحسن صمد نژاد مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری و اسماعیل قزل سفلی مسئول بسیج سازندگی استان فارس رسید.

به گزارش روابط عمومی حوزه نمایندگی ولی فقیه در جهاد کشاورزی استان فارس به نقل از خبرنگار ایانا در استان فارس، در وبینار بزرگداشت روز جهانی خاک در استان فارس، علاوه بر تفاهم نامه مذکور، تفاهم نامه ای بین بسیج سازندگی و سازمان جهاد کشاورزی به صورت کلی امضا شد که این تفاهم نامه با موضوع همکاری مشترک در فعالیت های مربوط به آب و خاک استان که شامل سامانه های نوین آبیاری، انتقال آب، توسعه منابع کوچک تامین آب توسعه و بهسازی شبکه های آبیاری و زهکشی احداث جاده بین مزارع و مرمت و بازسازی قنوات است که به منظور ایجاد امنیت پایدار،  بهره برداری از منابع آبی و خاکی کشور، هم افزایی و به‌کارگیری ظرفیت های موجود در راستای رسیدگی به امور مستضعفین و محرومین به عنوان ولی نعمتان انقلاب اسلامی صورت می گیرد.

در این همایش رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با اشاره به اینکه آب، خاک و هوا به عنوان عوامل اصلی هستند که با حیات و تمدن بشر ارتباط دارند، گفت: بشر از جنبه های مختلف کشاورزی، صنعتی، پزشکی، دارویی و کاربردهایی که در تعامل با محیط بیرونی دارد، در ارتباط دائم با خاک است.

حسین پژمان با بیان اینکه بخش کشاورزی در ارتباط دائم با خاک است، تصریح کرد: استفاده مطلوب و بهینه از این منبع برای تولید غذای نسل حاضر و حفظ این میراث گرانبها برای نسل های آینده از وظایف ما است.

به گفته وی؛ علی رغم پیشرفت های بسیار خوب بشر در زمینه تولید خارج از خاک بیش از ۹۵درصد از تولید جهانی در خاک صورت می گیرد از این رو بدون حفظ خاک دچار مشکل خواهیم شد به خصوص در شرایطی که جمعیت تا پایان قرن حاضر به ۱۱.۲ میلیارد نفر خواهد رسید.

پژمان؛ گریزی نیز به اهمیت خاک در چرخه مواد غذایی زد و افزود: خاک به عنوان یک پالایشگاه و تصفیه‌خانه باعث برگرداندن ضایعات و پسماندها به چرخه طبیعت می شود و محیط زیست را مناسب ادامه حیات برای این نسل و نسل های آینده می سازد.

وی از عوارض زیاد کشاورزی سنتی و مدرن بر خاک سخن گفت و ابراز کرد: اگر دخل و تصرف در چرخه طبیعی خاک و بهره وری از آن به شکل صحیح مدیریت نشود قطعاً روز به روز مسائل و مشکلات زیادتر خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه بیش از 70درصد خاک های این استان مواد آلی کمتر از یک درصد دارند، اظهار کرد: این امر به نوعی فاجعه در بخش کشاورزی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس؛ جلوگیری از آتش زدن بقایای گیاهی و توسعه کشاورزی حفاظتی را از توفیقات بسیار خوب در زمینه صیانت از خاک برشمرد.

در این مراسم از عبدالحسین ضیائیان محقق مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس و علی ابطحی مدرس دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز به عنوان پیشکسوتان خاک  و روح الله خدارحمی کارشناس اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس و اسماعیل ستوده رئیس مرکز جهاد کشاورزی بخش ارد شهرستان گراش به عنوان خادمان خاک تجلیل شد.