جشن عید غدیر و تجلیل از بازنشستگان مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس با حضور مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در جهاد کشاورزی استان فارس برگزار گردید.

 

در این مراسم حجت الاسلام والمسلمین بحرانی ضمن تبریک عید سعید غدیر خم به آیه ی 67 سوره مائده اشاره و قرائت نمود و افزود با توجه به حضور محققان و متفکران بحث من در رابطه با این آیه تعقلی است و قضاوت آن بسیار ساده است. در قرآن کریم دو مرتبه خداوند پیامبر را ندایی و این گونه یا ایها الرسول خطاب می کند که یکی در این آیه است و خداوند مستقیم خود پیامبر را خطاب قرار داده می فرماید بازگو کن آنچه که خدا به تو دستور داده که اگر نرسانی انگار رسالت و وظیفه ات را که به خاطر آن مبعوث شده ای انجام نداده ای و خداوند تو را محفوظ می دارد. غدیر یکی از فراز های بزرگ اسلام است و همه ی مورخین شیعه بالاتفاق این آیه را در غدیر مربوط به رساندن امر ولایت میدانند و بیش از صد نفر از مورخین اهل سنت نیز به این مورد اذعان داشته اند.

در این آیه اهمیت آن چیزی که خدا دارد می دهد برابری می کند با امر رسالت چون می فرماید اگر این مورد را نگویی انگار رسالت را انجام نداده ای. مانند آیه ی 87 سوره حجر که می فرماید ما قرآن عظیم و هفت آیه را نازل کردیم که منظور از هفت آیه سوره ی حمد است و به گفته ی بسیاری از مفسرین اهمیت این سوره با کل قرآن برابری می کند. در آیه ی 67 مائده نیز چنین مقایسه ای جهت امر رسالت و ابلاغ جدید پیامبر در غدیر خم طرح گردیده است. حال این سئوال مطرح می گردد که این چه امری است که 23 سال در صورت عدم ابلاغ نادیده گرفته می شود انگار کاری نکرده است.

بحرانی گفت: حجه الوداع در سال 10 هجری انجام شد و پس از آیه مذکور 72 روز یا نهایتا به تعبیر اهل سنت 6 ماه پیامبر رحلت نموده و تا آن روز همه ی دستورات مثل نماز و حج و امر به معروف و زکات و ... گفته شده بود و نمی شود مجموعه دستورات منظور این آیه باشد وقتی همه ابلاغ شده است و اگر ابلاغ شده دلیلی نیست گفته شود انگار انجام نشده است پس آیه می بایست در صدد موضوع خاصی باشد که ابلاغش مکمل رسالت است. از جهتی دیگر این موضوع باعث هراسی در پیامبر شده است که خداوند می فرماید نترس که خداوند خود حافظ توست. این هراس هراسی است که در جامعه است و نه مخصوص پیامبر چون ایشان در صدر اسلام تحدید و وعده های تطمیع و هیچ موردی او را نترساند پس هراس پیامبر جانی و مالی و نفسانی نیست بلکه هراس جامعه اسلام است. در جهت اثبات این که این آیه در رابطه با غدیر و امامت نیست بسیار هجمه بوده این خود به اهمیت غدیر اشاره دارد.

در خاتمه مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در جهاد کشاورزی استان فارس ضمن تقدیر از بازنشستگان که عمر و جوانی خود را در راه خدمت و تحقیق و پژوهش صرف کرده اند بیان داشت: بازنشسته ها نیز مجموعه ای است از سال ها تلاش و تجربیات و... که پتانسیل هایی هستند کارامد، کارآفرین و صراط ایجاد کن در همه شرایط باید از آن ها استفاده کرد که دریایی از آموخته ها هستند که بخشی به کار گرفته شده و بخشی نیز زمان و مکان اجازه نداده است که کارایی یابد. همه می بایست بعد از 30 سال خدمت بازنشسته شوند اما هنر این است که بتوان اتاق فکری از استعدادها و توانمندی افراد در مجموعه ایجاد کند که فکر و اندیشه ی بلند و سردی و گرمی های چشیده شده در مدت خدمت می تواند ره گشا باشد.