معاون وزیر کشاورزی در امور آب و خاک گفت: استان فارس سال گذشته با اجرای  بیش از ۱۶ هزار هکتار آبیاری نوین رتبه اول کشوری را کسب کرد و امسال نیز با حدود سه هزار و ۷۰۰ هکتار آبیاری نوین انجام شده و بیش از ۴ هزار هکتار در دست اجرا، تاکنون مقام نخست کشور را دارد.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، علیمراد اکبری در سفر همراه با کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست به استان فارس، یادآورشد: سال ۹۸ حدود ۱۵۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی و ۶۰۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات عمومی دولت ( در مجموع بیش از ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار) برای توسعه روش‌های نوین آبیاری در کشور پیش‌بینی ‌شده است.

وی با اشاره به اینکه تا کنون ۲۰ هزار هکتار آبیاری نوین  در کشور اجرا شده و ۱۴۰ هزار هکتار در حال اجراست، افزود: در صورت تخصیص اعتبار مذکور حدود ۲۰۰ هزار هکتار از انواع سیستم‌های مدرن آبیاری در کشور اجرا  می‌شود‌.

اکبری هدف از اجرای روش های مدرن آبیاری را افزایش کارآیی و بهره‌وری آب دانست و گفت: این روش‌ها در میزان صرفه جویی آب در تولید در بخش کشاورزی مخصوصاً روش‌های میکرو در باغبانی و زراعت نقش بسزایی دارد به طوری که از رکوردهای مزرعه گندم با آبیاری تیپ بیش از ۱۳ تن در هکتار تولید داشتیم.

به گفته وی با کمک بهره‌وری آب در کشور و تمام پارامترهای موثر در بهره وری بخش کشاورزی شامل عملیات به زراعی،  به نژادی و روش‌های بهینه کردن مصرف آب خوشبختانه در محصول گندم در سه سال اخیر به خودکفایی رسیده ایم، در شکر در آستانه خودکفایی و در روغن ضریب وابستگی در چند سال گذشته ۱۵ درصد کمتر شده است.

اکبری تصریح کرد: یکی از روش های بهینه کردن مصرف آب توسعه گلخانه ها و انتقال گیاهان پر مصرف مثل سبزی و صیفی به محیط کنترل شده است و روش دیگر تغییر فصل کشت چغندر بهاره به پاییزه و انتقال حبوبات در اقصا نقاط کشور از بهاره به پاییز است.

 

وی استفاده از نشاءکاری در تولید محصولات کشاورزی از دیگر روش‌ها در کاهش مصرف آب دانست و افزود: با این روش تا دو مرحله کاهش آبیاری داریم و ۲ تا ۳ هزار مترمربع صرفه جویی در مصرف آب خواهد شد.

اکبری روش دیگر در کاهش مصرف آب را حاصلخیزی خاک و افزایش مواد آلی به خاک به منظور بالا بردن ظرفیت نگهداری آب در خاک  برشمرد و گفت:  بهبود بافت و ساختمان خاک،  تولید را افزایش و مصرف آب را کاهش می دهد.