در پی انتشار مطالبی در فضای مجازی در ارتباط با کمبود بذور گواهی شده در شهرستان مرودشت از توابع استان فارس، افزایش ۱۰۰۰ برابری قیمت نهاده ها و فروش دانه گندم توسط شرکت های بذری به قیمت بیش از ۵۰۰۰ تومان رئیس اداره روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در این خصوص توضیحاتی ارائه داد.

 

به گزارش خبرگزاری روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی در استان فارس، علیرضا واحدی پور گفت: در سال زراعی جاری حدود 48 هزار و 300 تن بذور گندم در طبقات مختلف ( 43 هزار تن گواهی شده و بقیه مادری وپرورشی) تدارک دیده شده است و با متوسط مصرف ۲۳۰ کیلو گرم بذر در هکتار؛ بذر مورد نیاز گندم آبی استان فارس برای سطحی حدود ۲۱۰ هزار هکتار را می تواند تامین کند که معادل 77درصد سطح کشت ابلاغی گندم استان فارس (270 هزار هکتار) را پوشش می دهد.

به گفته وی؛ با توجه به تاریخ کاشت بهینه مناطق مختلف استان و برنامه‌ریزی و پیگیرهای مستمر روزانه تاکنون قریب به ۳۰ هزار تن بذر فرآوری و حدود ۲۷ هزار تن از طبقه گواهی شده به شهرستان ها به خصوص شهرستان های شمالی و جنوبی که در اولویت  کشت قرار دارند، ارسال شده است.

واحدی پور افزود: درسال جاری قیمت بذر گندم ( ۳۹۰۰ تومان) کمتر از دانه گندم( ۴۰۰۰ تومان) است بنابراین کشاورزانی که پیش از این از بذور خود مصرفی استفاده می کردند به استفاده از "بذور گواهی شده" روی آوردند از این رو تقاضا برای خرید بذر نه تنها در استان فارس بلکه در کل کشور افزایش یافته و جو روانی در کل کشور در زمینه بذر ایجاد شده است.

 رئیس اداره روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس تصریح کرد: شهرستان مرودشت نه تنها یکی از قطب های اصلی تولید گندم استان است بلکه حدود ۷۵ درصد بذور مورد نیاز استان دراین شهرستان تامین می شود.

واحدی پور با اشاره به اینکه توان فرآوری بذر شرکت های بذری، حداکثر ۷۰۰ تن در روز است و در تامین بذر، تاریخ کاشت شهرستان ها در نظر گرفته شده است، ابراز کرد: در دو هفته اخیر بیشتر تامین بذور مورد نیاز شهرستان های جنوبی و شمالی در دستور کار بوده است و با توجه به اینکه تاریخ کاشت بهینه در منطقه مرودشت تا ۲۰ آذرماه است حتی در کشت های تاخیری تا ۲۵ دی ماه نیز کشت صورت می گیرد و در هفته جاری تزریق بذر بیشتر به مناطق مرکزی از جمله مرودشت تخصیص خواهد یافت.

 وی افزود: با توجه به اینکه اغلب شرکت ها در مرودشت قرار دارند روند توزیع در مناطق مرکزی استان از جمله شهرستان مرودشت تسریع خواهد یافت.

واحدی پور، در ارتباط با کمبود گندم خود مصرفی کشاورزان و بذر دیم، اظهار کرد:  با تعاون روستایی و اتحادیه تعاونی تولید استان فارس هماهنگی صورت گرفته که از انبارهای بهداشتی شرکت هایی که بذر گندم آنها در مرحله اول توسط بخش تحقیقات تایید نشده و  ظرفیت بذور با کیفیت سیلو ها بعد از تعیین قوه نامیه، ضدعفونی و بوجاری استفاده شود و گندم مرغوب در اختیار کشاورزان متقاضی قرار گیرد که تاکنون قریب به ۵۰۰ تن دانه گندم مرغوب جایگزین دانه خود مصرفی تامین و توزیع شده است و این روند ادامه دارد.

رئیس اداره روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس بیان کرد: این سازمان علاوه بر انجام تعهدات ملی خود، حداکثر اهتمام را در تامین نیاز کشاورزان به بذر  برای کشت آبی و در صورت نیاز به دانه مرغوب برای کشت دیم و موارد جایگزین خود مصرفی به عمل خواهد آورد.

 وی اضافه کرد: در گروه های مجازی هم اعلام شده که هیچ کشاورزی دانه گندم  فرآوری نشده با قیمت بیش از ۳۶۰۰ تومان خریدداری نکند چرا که در صورت نیاز سازمان جهاد کشاورزی استان فارس دانه گندم مرغوب و فرآوری شده با قیمت مناسب در اختیار کشاورزان قرار می دهد.

به گفته واحدی پور، قیمت دانه گندم فرآوری شده که در اختیار کشاورزان قرار می گیرد طبق آنالیز هزینه ۳۵۷۰ تومان تعیین و در حال اجراست.

این مقام مسئول می گوید: بخش دیگری از مطالب منتشر شده در فضای مجازی درارتباط با ۱۰۰۰ برابری شدن قیمت کود و سموم در کشور و استان نیز به هیچ وجه واقعیت ندارد و نوعی تبلیغات کاذب است.

رئیس اداره روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با بیان اینکه در مورد فروش بذور گواهی شده توسط شرکت ها نیز تاکنون هیچ گزارش موثقی دریافت نشده است، گفت: به همه شرکت ها کتبا اعلام شده است که حق فروش بذر خارج از شبکه توزیع و نظارت کمیته فنی بذر ندارند و این موضوع توسط کمیته فنی بذر، مدیریت بازرسی و حراست سازمان به صورت مستمر پایش می شود.

وی تصریح کرد: مطالب ادعا شده در مورد کم کاری  مدیر شهرستان نیز صحت ندارد و نوعی بد اخلاقی در فضای مجازی است که حق پیگیری این موضوع برای مدیر شهرستان محفوظ  است.  

واحدی پور ابراز کرد: در سال گذشته نیز استان فارس حدود ۵۰ هزار تن گندم بذری در طبقات مختلف تدارک دید که به دلیل تفاوت قیمت بین دانه گندم( ۱۷۰۰ تومان) و بذر اصلاح شده( ۲۵۰۰ تومان) حدود ۲۳هزارتن آن بین کشاورزان متقاضی توزیع شد و مابقی به دلیل عدم وجود متقاضی به سیلوها تحویل داده شد و  شرکت های بذری متحمل ضرر مالی در این زمینه شدند.

او اظهار کرد: با توجه به تجارب چند دهه اخیر، میزان تقاضا برای بذور اصلاح شده در استان فارس حداکثر ۴۸۰۰۰ تن با  ۷۳ درصد ضریب نفوذ  بذر گندم آبی بوده است و بر همین اساس در برنامه ملی تامین بذر،  برای استان فارس سهمیه تامین بذر اصلاح شده گندم در چند سال اخیر در محدوده ۴۵ تا ۵۰ هزار تن ابلاغ شده است که در اغلب سال ها از جمله سال گذشته و سال جاری این تعهد ملی اجرا شده است.

رئیس اداره روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس خطاب به گندمکاران استان فارس گفت: بذور اصلاح شده ارقام مختلف گندم و دانه مرغوب گندم (بوجاری و ضدعفونی شده) جایگزین دانه خود مصرفی کشاورزان توسط شرکت های تخصصی بذری و کارگزاران مجاز (تعاونی های تولید استان فارس) برای کاشت تامین شده است بنابراین از خرید هر گونه دانه گندم  از دلالان برای کاشت با قیمت های گزاف جدا خودداری نمایید.