مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گراش گفت: سالانه ۲۵ میلیون انواع نشاء صیفی و سبزیجات در گلخانه تولید نشاء این شهرستان تولید می‌شود.

 

 

به گزارش خبرگزاری روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی در استان فارس، حسن مرادی ابراز کرد: گلخانه تولید نشاء این شهرستان با سطح حدود یک هکتار، نشاء انواع صیفی و سبزیجات را تولید و به سایر شهرستان‌ ها و استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر و خوزستان ارسال می‌کند.

وی با اشاره به اجرای سیستم‌های نوین آبیاری در این گلخانه، افزود: با اجرای این سیستم علاوه بر اینکه ۵٠درصد در مصرف آب صرفه جویی شده است،  عملیات محلول پاشی، سم پاشی و تغذیه نشاء  نیز به صورت مکانیزه صورت می گیرد و 45 روز پس از کشت بذر، سینی نشاء آماده ارسال به مزارع می شود.

این مقام مسئول تصریح کرد : استفاده حداکثری از زمین، تولید نشاء‌های سالم، صرفه جویی در مصرف بذر، کاهش مصرف آب و هزینه کارگری از مهمترین مزایای کشت نشاء است.

مرادی با اشاره به افزایش قیمت بذر صیفی جات تصریح کرد :  در این گلخانه علاوه بر اینکه نشا‌ءهای تولیدی در برابر بیماری‌ها و قارچ ها واکسینه می‌شوند و در نهایت نشا‌ءهای سالمی تولید می شود درمقایسه با کشت های سنتی به دلیل مدیریت بهتر شرایط درصد جوانه زنی بذر بیشتر و همچنین  هدر رفت بذر نسبت به کشت‌های سنتی تا ۵درصد کاهش دارد.