مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خرم بید گفت: پیش بینی می شود سطح زیر کشت چغندر قند بهاره در این شهرستان با افزایش بیش از 30 درصدی نسبت به سال گذشته به 400 هکتار برسد.

 

به گزارش خبرگزاری روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی در استان فارس، آرش خسروانی با اشاره به اینکه سطح زیر کشت چغندر قند در سال گذشته 290 هکتار بوده است، تصریح کرد: در سال های گذشته برخی مشکلات مانند قیمت خرید تضمینی پائین و عدم پرداخت به موقع مطالبات کشاورزان باعث شده بود که استقبال از این کشت کاهش یابد.

این مقام مسئول افزود: کاشت چغندر قند بهاره در شهرستان خرم بید از اوایل اردیبهشت ماه آغاز شده است و تا اواسط خرداد ماه آتی نیز ادامه دارد که به دلیل کاهش بارش ها کار کشت امسال زود تر آغاز شده است.

به گفته وی؛ مهم ترین ارقام بذور مورد استفاده برای کاشت چغندر قند بهاره شامل ارقام ایرانی دنا، سینا، شکوفا و آریا و ارقام خارجی سمنتا، ترکان، شانال، پرفکتا، بی تی اس 213، ایزوبلانا و ناگانو است.

او با تأکید بر اینکه توسعه کشت چغندرقند نقش اساسی در تأمین شکر مورد نیاز کشور دارد، ابراز کرد: ادوات و نهاده های ضروری برای کشاورزان تأمین شده است و کارخانه های مرودشت و اقلید طرف قرارداد برای کشت این محصول هستند.