رزمایش تخصصی جهاد دامپزشکی در استان فارس که به نام شهید مدافع حرم سردار عبد الله اسکندی مزین و نامگذاری شده است از صبح امروز بیست و ششم تا بیست و هشتم مرداد ماه به مدت سه روز با هدف خدمت رسانی بی منت به جامعه عشایری این استان آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی در استان فارس، این رزمایش با حضور 625 جهادگر در قالب 125 تیم تخصصی جهادی دامپزشکی متشکل از دانشجویان، اساتید و دامپزشکان، با حضور محمد زهرایی رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور وسید محمد آقامیری معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان دامپزشکی کشور به صورت همزمان در 18 شهرستان استان فارس آغاز شد.

آقا میری در آئین آغاز رزمایش مذکور گفت: در سازمان دامپزشکی کشور، جهاد دامپزشکی تشکیل شده در زیر مجموعه جهاد دامپزشکی، قرارگاه محرومیت زدایی وجود دارد که این قرارگاه ماموریت‌هایی دارد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد: در سازمان دامپزشکی زیر مجموعه ای تحت عنوان جهاد دامپزشکی و قرارگاه محرومیت زدایی ایجاد شده و با شناسایی و سازمان دهی و سامان دهی نیروهای تخصصی جهادی در این زمینه به دنبال خدمت رسانی در سراسر کشور هستیم که تمرکز به روستاها و مناطق عشایری دارند.

این مقام مسئول اظهار کرد: فعالیت های قرارگاه محرومیت زدایی باید به حدی تقویت کرد که در سراسر کشور به صورت شبکه ای نهادینه شود و سه ماموریت اصلی یعنی محرومیت زدایی، پیشگیری از بیماری ها دام و طیور و مدیریت بیماری و آموزش و ترویج مسائل مرتبط با دامداری را انجام دهند. 

وی با اشاره به اینکه این اقدامات محرومیت زدایی با همکاری تمامی دستگاه ها انجام می شود، گفت: تعامل خوبی در این زمنیه وجود دارد و محوریت اصلی آن بر عهده بسیج سازندگی و بسیج عشایری، سازمان بسیج مستضعفین و قرارگاه محرومیت‌زدایی سپاه است.

او با تاکید بر اینکه برای انجام یک کار اساسی در پیشگیری و کنترل بیماری های دام و طیور، مطمئنا با حضور نیروهای ارزشی و جهادی و متخصص می توان بهترین عملکرد را داشت، افزود: این اقدام ما علاوه بر اینکه یک اقدام بهداشتی است یک اقدام سیاسی، اقتصادی و کلان در سطح ملی و بین‌المللی است.

آقا میری بیان کرد: خوشبختانه تجربه و دانش خوبی به واسطه متخصصان ما به دست آمده، در سطح ملی و بین مللی زبان زد و دارای اعتبار هستیم  و در دنیا کشور ایران را جزو برترین کشورهای مبارزه با بیماری های مختلف دامی می دانند و ایران را به عنوان یک کشور پیشرفته در این زمینه معرفی می کند.

او به منافع اقتصادی اجرای طرح های تخصصی نیز پرداخت و گفت: وضعیت کشور ما در سایت سازمان جهانی بهداشت دام قرمز بود و اجازه صادرات محصولات طیوری را نداشتما بعد از مدت های طولانی با تلاش سراسری سازمان دامپزشکی امسال کشور عاری از بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان شدیم.

به گفته وی؛ امروز تولید کنندگان عزیز ما در حوزه‌ی طیور اعم از جوجه یک روزه، مرغ تخمگذار، تخم مرغ خوراکی، پای مرغ و گوشت مرغ می توانند محصولات خود را به تمام کشورهایی که متقاضی هستند صادر کنند و در تمام دنیا هیچ ممنوعیتی برای آن وجود ندارد.

 آقا میری اضافه کرد: این در چرخه اقتصادی بسیار حائز اهمیت است و این مساله دست آورد حرکت های نیروهای تخصصی و ارزشی همچون جهادگران است و مطمئنا این اقدام تاثیرات زیاد اجتماعی نیز خواهد داشت.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد: امروز کارهای اردو های جهادی و محرومیت زدایی باید گسترش یابد به ویژه با حضور نیروهای تخصصی دامپزشکی و کارشناسان آموزش درمان و پیشگیری چون که یکی از اقدامات آموزش و ترویج پیشگیری و مبارزه با بیماری است.