مدیر جهاد کشاورزی شهرستان استهبان با تاکید بر اینکه بزرگترین انجیرستان دیم ایران در این شهرستان قرار دارد، از آغاز عملیات گرده افشانی در این انجیرستان خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، مهدی اعیان منش با بیان اینکه وسعت انجیرستان دیم شهرستان استهبان 26 هزار هکتار است،گفت: 23 هزارهکتار از این سطح مثمر و 98 درصد از سطح مثمر، رقم سبز صادراتی یا ازمیر است.

وی با بیان اینکه رقم سبز صادراتی انجیر نیاز به گرده افشانی توسط گونه نَر (بَرانجیر) دارد، افزود: عامل انتقال دانه گرده از "بَر انجیر" به سطح کلاله های گل ماده زنبور بلاستوفاگا است و به این عمل در زبان محلی بَردادن یا بَردهی گفته می شود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه برای گرده افشانی از نوع غیرخوراکی یعنی درخت نر استفاده می شود، اظهار کرد: وسعت باغ های نر در این شهرستان 650 هکتار می باشد و سالانه بین یک هزار تا 1200 تن " بَرانجیر" تولید می شود.

به گفته اعیان منش؛گرده افشانی انجیر از اواخر اردیبهشت ماه آغاز شده است و تا اوایل تیرماه دارد و با آغاز عملیات گرده افشانی، بزرگترین بازارچه توزیع و فروش "بَر انجیر" در این شهرستان برپا شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان استهبان ابراز کرد: در این بازارچه کارشناسان کشاورزی به منظور ارائه مشاوره به تولیدکنندگان با هدف افزایش کمی و کیفی محصول حضور دارند.