مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نی‌ریز با تاکید بر اینکه این شهرستان قطب تولید آنغوزه تلخ کشور است، گفت: صمغ آنغوزه علاوه بر مصارف داخلی به کشور‌هایی از جمله چین و هندوستان صادر می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، علیرضا بصیری اظهار کرد: برداشت آنغوزه تلخ از اوایل خردادماه در این شهرستان آغاز شده‌است و تا اواخر شهریورماه ادامه دارد.

وی با بیان اینکه نی‌ریز از دیرباز رویشگاه گیاه آنغوزه تلخ به صورت خودرو بوده است و یک صد هزار هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی این شهرستان رویشگاه این گیاه است، افزود:  آنغوزه به صورت دیم در سطح 300 هکتار نیز کاشته شده است.

بصیری با اشاره به اینکه هر غده آنغوزه در طول برداشت به‌طور متوسط ۱۸ مرتبه به‌صورت عرضی برش می‌خورد و در مجموع 80 تا 150 گرم شیرابه از آن به‌دست می‌آید، اظهارکرد: پیش‌بینی می‌شود در سال جاری حدود 120 تن صمغ آنغوزه برداشت شود.

به گفته وی؛ دوره باردهی این گیاه هر پنج تا هفت سال یک‌بار است، از این‌رو برای افزایش بهرهوری و کاهش هزینه‌ها، می توان اقدام به کاشت نشاء آنغوزه کرد که با این روش دوره باردهی دو سال کاهش یافته و سودآوری بیشتری را در پی خواهد داشت.

بصیری با اشاره به اینکه این گونه نادر گیاهی بوته‌ای بزرگ، علفی و چند ساله است که ساقه نسبتاً محکم و ضخیم با سطحی خشن دارد، افزود: ارتفاع آن گاهی به ۲.۵ متر و طول برگ‌های بزرگ و ضخیم آن تا ۶۰ سانتی‌متر می‌رسد.

او اضافه کرد: رویشگاه آن منحصرا ایران، افغانستان، تاجیکستان، قزاقستان و ازبکستان است و شیرابه آن مصارف دارویی، صنعتی و خانگی دارد.