به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، حمید رشیدی تصریح کرد: ردیابی آفات مذکور با تخصیص بیش از ۱۵۰ میلیون ریال اعتبار دولتی و با مشارکت باغداران کنترل آفت در مناطق آلوده در حال انجام است.

به گفته وی؛ عملیات پیش آگاهی وکنترل این آفات توسط پنج اکیپ شبکه مراقبت صورت می گیرد و تا زمان برداشت محصول ادامه دارد.

این مقام مسئول با بیان اینکه ردیابی و شناسایی مگس میوه مدیترانه ای و مگس میوه انبه با استفاده از تله های دلتا همراه با فرمون جنسی و جلب کننده هایی مثل پروتئین هیدرولیزات و متیل اوژینول انجام می شود، افزود: کارشناسان پیش آگاهی با بروزرسانی تله ها، نسبت به پایش مستمر به ویژه مناطق با سابقه آلودگی و جمعیت بالای آفت مذکور در سال های قبل اقدام و اطلاع رسانی لازم به باغداران می شود.

او می افزاید: به کار گیری اصول فنی مبارزه و روش های مدیریت تلفیقی برابر دستور العمل تدوین شده و آموزش های ارائه شده در کارگاه های ترویجی و ترغیب باغداران به مبارزه همگانی به منظور کاهش جمعیت انتقالی به نسل بعد در دستور کار اطلاع رسانی شبکه مراقبت است.

وی با اشاره به اینکه مگس میوه مدیترانه ای و مگس میوه انبه بالاترین خسارت را در بین گونه های مگس میوه وارد می کند، بیان کرد: جلوگیری از انتقال میوه های آلوده به سایر نقاط و جمع آوری روزانه میوه های آلوده ریخته شده در پای درخت از راه های کاهش خسارت آفت است.

رشیدی؛ مشارکت تشکل ها و بخش خصوصی اعم از تعاونی باغداران، فروشگاه های سموم و کلینیک های گیاهپزشکی برای همکاری لازم در تهیه و تامین نهاده ها و تجهیزات و نیز ارائه خدمات کارشناسی برای مبارزه با آفات مگس مدیترانه ای و انبه را ضروری دانست.