به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، غلامعباس زارعی فر تصریح کرد: تا کنون ۲۰ نفر از متخلفین از قانون ممنوعیت آتش زدن کاه و کلش مزارع در شهرستان ارسنجان شناسایی شده اند.

این مقام مسئول با اذعان به اینکه افراد مذکور پس از شناسایی به اداره محیط زیست به منظور تشکیل پرونده و ارجاع به مراجع قضایی، معرفی شده اند، اظهار کرد: مدیریت جهاد کشاورزی پیش از این با نصب بنر، اطلاعیه، تشکیل جلسات آموزشی و با استفاده از فضای مجازی اقدام به اطلاع رسانی گسترده در خصوص این ممنوعیت کرده است.

وی با اشاره به اینکه سوزاندن بقایای گیاهی به منظور آماده سازی هر چه سریعتر زمین های کشاورزی برای کشت دوم به دلیل نا آگاهی کشاورزان از مضرات و سرمایه سوزی هایی که به دنبال دارد، انجام می شود، ابراز کرد: آتش زدن کاه و کلش به دلیل آسیب زدن به ساختار خاک و نامرغوبی محصولات بعدی عوارض جبران ناپذیری دارد.

او می افزاید: نابودی موجودات مفید خاک، کاهش بازدهی زمین، فرسایش خاک در بلند مدت، کاهش رطوبت خاک، نیاز به افزایش مصرف کود های شیمیایی و آب بیشتر در طول دوره کشت، سفت شدن لایه‌های خاک و کاهش نفوذ پذیری و آلودگی های زیست محیطی از جمله مضرات آتش زدن بقایای گیاهی است.