مهدی اعیان منش با اشاره به اینکه شهرستان استهبان یکی از بزرگترین انجیرستان‌های دیم جهان را دارا است که با پیگیری‌های چند ساله به‌عنوان یک نظام میراثی با ارزش جهانی به ثبت رسیده است، افزود: علاوه‌بر انجیر که محصول عمده ما است، زعفران مرغوب استهبان نیز رتبه اول استانی را داراست.
این مقام مسئول با بیان اینکه انار فاروق ایج شهرستان استهبان نیز در سطح کشور مطرح است، خاطرنشان کرد: محصولات سردسیری دیگری نیز مانند سیب، زردآلو، آلوچه و غیره نیز در منطقه تولید می‌شود. این در حالی است که سطح زیر کشت این شهرستان زیاد نیست اما از لحاظ کیفی محصولات با کیفیتی در سطح استان فارس و کشور تولید می‌کند.
وی با اشاره به اینکه در تولید محصولات زراعی نیز گندم دُروم تولیدی شهرستان استهبان به علت داشتن گلوتن با کیفیت، مورد توجه کارخانه‌های ماکارونی سازی سراسر کشور است، اضافه کرد: اقتصاد این شهرستان برپایه کشاورزی و معیشت عمده مردم بر اساس کشاورزی است.
وی توضیح داد: کشاورزی در شهرستان استهبان بر روی زنجیره ارزش غذایی تمرکز دارد که محصول را از زمان کاشت تا صادرات تحت نظارت و حمایت قرار می‌دهد. در حال حاضر در این شهرستان دو زنجبره ارزش غذایی با مجوز در حال فعالیت هستند و همچنان در صدد توسعه زنجیره‌های ارزش غذایی بیشتری هستیم.
اعیان منش افزود: شهرستان استهبان به لحاظ صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی از شهرستان‌های پیشرو است و دارای 27 کارخانه بسته‌بندی خشکباری مانند انجیر، کشمش و خرما، بسته بندی گیاهان دارویی و زعفران، سه کارخانه فرآوری انجیر با ظرفیت دو هزار و ۵۰۰ تن و پنج واحد سردخانه با ظرفیت ۱۰ هزار تن است.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان استهبان گفت: در حال حاضر ظرفیت شهرک صنعتی استهبان تکمیل است و با همکاری فرمانداری، نماینده مردم در مجلس، سازمان جهاد کشاورزی، شرکت شهرک‌های صنعتی فارس و اداره صنعت و معدن شهرستان استهبان در حال پیگیری برای الحاق و توسعه آن هستیم.
وی بیان کرد: خوشبختانه در شهرستان استهبان از سنوات قبل، کشاورزی بر پایه کم آبی بنا نهاده شده است و عمده محصولات منطقه انجیر دیم و محصولاتی کم آب بر نظیر زعفران است. با توجه به کم آبی، افزایش دما و گرمازدگی، نیاز به تمهیداتی برای کنترل دما و حفظ رطوبت خاک در مزارع و باغات انجیر هستیم.
به گفته وی، با هماهنگی مرکز تحقیقات انجیر و شرکت‌های دانش‌بنیان، رویکردهای استفاده از مالچ پاشی، تنک کردن درختان و استفاده از سایبان که می‌تواند علاوه‌بر کنترل دما در کنترل آفات و برداشت بهداشتی محصول انجیر نیز موثر باشد در حال ترویج است.
اعیان منش افزود: با پیگیری و هماهنگی این مدیریت با جامعه نخبگان و شرکت‌های دانش‌بنیان دو دستگاه سورت انجیر برای اولین بار در کشور با الهام گرفتن از دستگاه زغفران پاک کنی بومی سازی شده و در حال حاضر توسط دو کارخانه بسته‌بندی و فرآوری انجیر در شهرستان استهبان در حال بهره‌برداری است.