آغاز برداشت محصول از نظام میراثی مهم جهانی انجیرستان دیم استهبان
 مهدی اعیان منش عنوان کرد: فصل برداشت انجیر در شهرستان استهبان از اواسط مرداد آغاز تا نیمه اول مهرماه ادامه دارد. مساحت باغات انجیر شهرستان ۲۶هزار هکتار است که حدود ۲۳ هزار هکتار آن بارور می باشد و در سال جاری به عنوان یکی از نظام های میراثی مهم جهانی به ثبت رسیده است.
وی افزود: ۷۵درصد از انجیر خشک استهبان به کشورهای خارجی و عمدتا به کشور چین و مابقی به کشور ژاپن، کشورهای حوزه خلیج فارس و نیز کشور های اروپایی و آمریکایی صادر می شود و در سال گذشته با صادرات حدود ۱۲ هزار تن انجیر خشک، حدود ۷۰میلیون دلار ارزآوری داشته است.
اعیان منش ابراز امیدواری کرد: با توجه به ثبت جهانی انجیر دیم استهبان در فائو و جیاس (نظام میراثی کشاورزی با اهمیت جهانی) این محصول در بازارهای جهانی بیشتر شناخته شده و ارز آوری بیشتری داشته باشد.
این مقام مسئول اذعان داشت: مشکل افزایش دما در مرداد ماه سال جاری باعث خسارت ۳۰تا ۴۰ درصدی به باغات انجیر گردیده و پیش بینی می گردد با کاهش قابل ملاحظه حدود ۱۷ تا ۱۹ هزار تن انجیر در سال زراعی جاری برداشت گردد.
اعیان منش بیان داشت: با توجه به افزایش دما و مشکل گرمازدگی در صورت تدوام گرما نیاز به تمهیداتی است که با هماهنگی مرکز تحقیقات انجیر و شرکت های دانش بیان رویکرد استفاده از مالچ پاشی، تنک کردن درختان و استفاده از سایبان که می تواند علاوه بر کنترل دما در کنترل آفات و برداشت بهداشتی محصول انجیر موثر باشد در حال ترویج می باشد.
وی در ادامه گفت: در این شهرستان دو زنجیره ارزش تولید، سه واحد فرآوری، ۱۵واحد بسته‌ بندی انجیر و خشکبار به صورت کارگاهی و کارخانه ای در شهرستان موجود است و در زمینه تولید محصولاتی مانند: شربت، مربا، سرکه، حلوای مسقطی، بیسکویت، کیک، کلوچه و پودر انجیر تولید و صادرات آن فعالیت می‌کنند و با توجه به پتانسیل های موجود در شهرستان زمینه مناسبی برای سرمایه گذاری در زمینه فرآوری انجیر فراهم می باشد.