نی ریز یکی از قطب های تولید انجیر فارس است
علیرضا بصیری ضمن بیان این مطلب از شروع برداشت انجیر نی ریز خبرداد و گفت: همه‌ساله از اوایل مردادماه عملیات برداشت این محصول در باغ های دیم شهرستان شروع می شود و تا نیمه مهرماه ادامه می یابد.

وی با اشاره به اینکه انجیرستان‌های دیم نی‌ریز از نظر کیفیت، کمیت و سالم بودن محصول در جهان دارای جایگاه ویژه‌ای است؛ ابرازکرد: قریب به ۵۰۰۰‌ هکتار از اراضی شهرستان به کشت این محصول اختصاص دارد که ۴۰۰۰ هکتار آن مثمر است و به دو صورت تر(تازه خوری) و خشک به بازار عرضه می شود.
به گفته بصیری؛ با توجه به کاهش بارندگی‌های سال زراعی جاری و خشکسالی اخیر پیش‌بینی می‌شود با کاهش ۴۰ درصدی محصول مواجه باشیم که در مجموع میزان محصول تولیدی نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.
او تاکید کرد: عواملی چون طغیان آفت کنه تارتن، نوسانات دمایی، وزش بادهای شدید و ایجاد اختلال در فعالیت زنبورهای گرده‌افشان در عملکرد نهایی محصول تاثیرگذار است.
این مقام مسئول در پایان با اشاره به اینکه انجیر نی‌ریز به کشورهای هند، روسیه، چین، اروپای شرقی و حوزه خلیج فارس صادر می‌شود، تصریح کرد: نبود سرمایه گذاری مناسب و صنایع تبدیلی در این بخش، باعث شده است که این محصول توسط دلالان خریداری و بدون فرآوری یا بسته بندی مناسب از منطقه خارج شود.