گرمای بی سابقه، هزار و ۳۰۹ میلیارد تومان خسارت به انجیرستان های استهبان وارد کرد
 مهدی اعیان منش عنوان کرد: افزایش دمای هوا باعث تشنگی باغات انجیر گردیده و درختان برای بقا و حفظ آب خود، خزان زودس کرده اند. گرمازذگی موجب سوختگی حاشیه برگ ها، زردی و ریزش برگ ها و همچنین خشکیدگی سرشاخه های درختان انجیر گردیده که این امر سبب نارس ماندن میوه های انجیر و کاهش کیفیت و کمیت آن شده است.
اعیان منش افزود: با توجه به خسارت وارده به باغات دیم انجیر این شهرستان، کشاورزان و باغداران بایستی هر ساله با پیش بینی حوادث غیر مترقبه نسبت به بیمه محصولات باغی خود اقدام نمایند.
وی در ادامه گفت: به منظور جلوگیری از خسارت افزایش دما اقداماتی از قبیل: سفید کردن تنه درختان با ماده معدنی کائولین، عدم حذف پوشش گیاهی علف هرز یکساله به منظور حفظ رطوبت در پاییز و زمستان، مالچ پاشی تفاله شیرین بیان با ضخامت مناسب، هرس مناسب زمستانه،کاهش میزان گرده افشانی به منظور حفظ درخت در سنواتی که میزان بارندگی زمستانه پایین می باشد تا حدود زیادی از خسارت احتمالی به باغات موثر باشد.
این مقام مسئول تاکید کرد: یکی از راه کارهای مهم برای جلوگیری یا کاهش گرمازدگی درختان ایجاد سایبان است که می تواند موجب کاهش دما تا حدود ۷ درجه سانتی گراد گردد و با حفظ رطوبت و کاهش خسارت آفات موجب بهبود کیفیت و کمیت محصول شود. بهترین نوع سایبان برای انجیر، تور آبی با سایه دهی ۳۰درصد است و بهتر است در اردیبهشت ماه نصب و در پایان برداشت از سطح باغ جمع آوری شود. با توجه به فاصله نسبتا زیاد بین درختان انجیر راهکار سایبان اقتصادی در دستور کار قرار دارد.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان استهبان بیان داشت: امید است در سال جاری، با ثبت جهانی نظام میراثی باغات انجیر دیم استهبان، این محصول بیشتر مورد توجه بازار های خارجی قرار گیرد و افزایش قیمت آن بتواند این کاهش تولید را جبران کند.