رئیس سازمان امور عشایر ایران گفت: عشایر بر گردن آحاد مردم کشور حق دارند و باید برای توانمندسازی و افزایش تولید و درآمد آنان فکر و کار کنیم تا بتوانیم برخی کاستی ها در بخش های فرهنگی، آموزشی و بهداشتی را جبران کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی به نقل از روابط عمومی سازمان امور عشایر ایران، کرمعلی قندالی در سومین گردهمایی ویدئوکنفرانسی مدیران ستادی و استانی امور عشایر کشور با اشاره به این که شکار فرصت ها بسیار مهم است، تاکید کرد: باید روزمرگی را کنار بگذاریم و از فرصت های درون و برون سازمانی استفاده کنیم؛ این که پشت میزهایمان بنشینیم تا کارها سر و سامان بگیرد شدنی نیست.

وی بیان داشت: براساس آیین نامه ساماندهی عشایر مصوب هیات دولت همه دستگاه ها باید در مناطق عشایری وظایف خود را انجام دهند و ما هم باید با جدیت مطالبه کنیم.

قندالی با اشاره به تجربه ۶ ساله سازمان امور عشایر در اجرای زنجیره تولید گوشت قرمز گفت: در اجرای زنجیره تولید گوشت قرار است به عشایر خدمات بدهیم بنابراین ۸۰ درصد تسهیلات به صورت تامین نهاده و ۲۰ درصد آن به صورت پول نقد به آنان پرداخت می شود.

وی با تاکید بر این که اجرای پروژه های عمرانی باید توجیه داشته باشد و پروژه ها بعد از اجرا تحویل بهره برداران شود، ادامه داد: لازم است برای پروژه های عمرانی که در مناطق عشایری اجرا می شود یک پیوست تغییر و تحول و نگهداری توسط بهره بردار تنظیم شود در غیر این صورت از نظر ما پروژه به پایان نرسیده است.

ضرورت مدیریت کوچ پاییزه عشایر

رئیس سازمان امور عشایر ایران اظهار داشت: مدیریت کوچ پاییزه عشایر با توجه به موضوع کرونا بسیار مهم است و حتما باید در این خصوص راهکار بدهیم و از دستگاه های مربوطه نیز مطالبه و پیگیری کنیم.

وی ادامه داد: خوشبختانه نسبت ابتلای عشایر به کرونا با توجه به جمعیت آنان کم بوده و با استناد به گزارش وزارت بهداشت تاکنون هیچ فوتی در میان عشایر بر اثر ابتلا به کرونا نداشته ایم.

قندالی تاکید کرد: موضوع کرونا یک بحث ملی، فراملی و بین المللی است و هرکس مسوول است هم از خودش هم از دیگران و هم از جامعه هدف مراقبت و خطرات کرونا را گوشزد کند و در ایام محرم نیز باید نسبت به این موضوع حساسیت داشته باشیم.

وی با اشاره به پیش بینی های هواشناسی، اظهار داشت: با توجه به پیش بینی ها، امسال بارندگی در پاییز کمتر از سال های گذشته خواهد بود و باید از همین امروز در خصوص تامین آب و نهاده دامی عشایر برنامه ریزی های لازم را انجام دهیم.

افزایش سرمایه اعضای تعاونی ها تا یک میلیون تومان

رئیس سازمان امور عشایر ایران در ادامه بر افزایش سرمایه اعضای تعاونی های عشایری تاکید کرد و افزود: افزایش سرمایه تعاونی ها بسیار مهم است و باید این افزایش سرمایه حداقل تا یک میلیون تومان برای هر عضو اتفاق بیفتد.

وی ابراز داشت: باید تعاونی های عشایری را بیشتر از این دریابیم بویژه در حوزه حسابرسی تشکلها و سالم سازی و شفاف سازی فعالیت آنها حساسیت بیشتری داشته باشیم.

مالیات بر ارزش افزوده حق عشایر است

رئیس سازمان امور عشایر ایران با بیان اینکه شاخص ارزیابی استان ها در جذب اعتبارات سهم عشایر از مالیات بر ارزش افزوده میزان مصوب و میزان تخصیص آن است، گفت: مالیات بر ارزش افزوده حق عشایر است و در این خصوص قانون و اعتبارات آن مشخص است و باید آنرا مطالبه کنیم و اگر استانی نمی تواند حق و حقوق عشایر را بگیرد ناشی از ضعف مدیرکل است.

قندالی با انتقاد از عملکرد استان ها در خصوص سامانه GPS مربوط به کامیون های آبرسان به مناطق عشایری، گفت: برای راه اندازی این سامانه زحمات زیادی کشیده شده است اما فقط دو استان آنرا اجرا می کنند.

وی با تاکید بر اینکه باید از ظرفیت نمایندگان مجلس، فراکسیون عشایری و استانداران استفاده کنیم، گفت: لازم است پیگیری کنیم به میزان اعتباراتی که سازمان اختصاص می دهد، استانداری ها و دستگاه های استانی نیز به بخش عشایری اعتبار اختصاص دهند.

قندالی با اشاره به دیدار هفته گذشته خود با دکتر اسلامی وزیر راه و شهرسازی، گفت: در این نشست چندین مورد مصوبه گرفته شد که باید پیگیری کنیم این مصوبات انجام شود.

۱۸۴ نیرو به زودی جذب امور عشایر می شوند

رئیس سازمان امور عشایر ایران با اشاره به اعلام نتایج نهایی هفتمین دوره آزمون استخدامی کشور، گفت: تعداد ۱۸۴ نیرو که دست چین و جزو نخبه ها هستند بزودی به مجموعه کارکنان امور عشایر اضافه می شوند و ضروری است برای این نیروهای جدید و با انگیزه و ساماندهی و توانمندسازی آنان برنامه داشته باشیم تا در عرصه حضور پیدا کنند و تجربه کسب کنند.

وی یادآور شد: بر اساس دستورالعملی ارسالی از وزارت جهادکشاورزی انتقال نیرو از مجموعه وزارتخانه به سایر دستگاه ها ممنوع است و مدیران استانی ملزم به اجرای این بخشنامه هستند.

کنترل، ارزیابی و پایش مداوم فرایند کارها

رئیس سازمان امور عشایر ایران در خصوص ضرورت اجرای دستورالعمل دورکاری در سازمان نیز بیان داشت: در هر کاری ابتدا باید فرایندها را تعریف کنیم و مدیران باید در موضوع دورکاری برای نیروهای مجموعه خود کار تعریف کنند و گزارش آنرا به معاونت توسعه مدیریت و منابع ارسال و در آنجا جمعبندی و ارزیابی لازم صورت گیرد و بازخورد آن نیز به مدیر هر مجموعه اعلام شود.

وی ادامه داد: ما نمی توانیم تکنولوژی و علم را نادیده بگیریم و البته باید زیرساختهای لازم را هم فراهم کنیم و فرایند کارها را به صورت مداوم کنترل، ارزیابی و پایش کنیم.

قندالی همچنین بر بیان اقدامات و دستاوردهای دولت و سازمان در حوزه عشایر در هفته دولت تاکید کرد و افزود: به همه همکاران ستادی و استانی خداقوت می گویم و از زحمات همه آنان قدردانی می کنم و امیدوارم خداوند به همه ما نیرو و توان خدمت بیشتر به مردم را بدهد.

رئیس سازمان امور عشایر ایران در پایان سومین گردهمایی ویدئوکنفرانسی مدیران امور عشایر کشور در سال ۹۹، خاطرنشان کرد: امسال سال سختی است و لازم است با مدیریت و تدبیر این سال را پشت سر بگذاریم.