به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، محمدمهدی برومندی در جشنواره روز میمند شهرستان فیروزآباد در استان فارس، گفت: در این راستا یک ابر پروژه تعریف کردیم که با استفاده از مدرن ترین تجهیزات اسانس گیری از گیاهان دارویی، کیفیت اسانس تولیدی را برای صادرات و تولید ادکلن های مشهور دنیا ارتقا دهیم.
این مقام مسئول، سطح کل باغات گل محمدی در دنیا را 50 هزار هکتار عنوان کرد و افزود: کشور ایران دارای 30 هزار هکتار باغ گل محمدی است که از این سطح، هشت هزار و 500 هکتار متعلق به استان فارس و دو هزار هکتار آن در شهرستان میمند واقع است.
وی با بیان اینکه امروزه گردش مالی حوزه گیاهان دارویی در دنیا 150 میلیارد دلار است، ابراز کرد: سهم کشور ما از این گردش مالی کمتر از یک میلیارد دلار است و این نشان می دهد که ما باید از یک کشاورزی معیشتی به یک کشاورزی مدرن عبور کنیم.
برومندی با بیان اینکه 2300 گونه گیاه دارویی در کشور وجود دارد، اظهار کرد: شهرستان میمند دارای 360 گونه گیاه دارویی است که هر کدام می تواند پایه تولید دارو، غذا یا مواد بهداشتی باشد.
این مقام مسئول خاطر نشان کرد: چالش اصلی استان فارس، سرمایه گذاری است که امیدواریم با پیگیری های وزارت جهاد کشاورزی بتوانیم به توسعه این منطقه کمک کنیم.
فارس رتبه اول تولید محصولات باغی در کشور
معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه تولید 10 تا 12 درصد محصولات کشاورزی کشور متعلق به استان فارس است، افزود: این استان با 360 هزار هکتار سطح باغات و تولید سه میلیون و 200 هزار تن انواع محصولات باغی، رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است.
برومندی به تولیدات حوزه باغبانی در سطح وزارت جهاد کشاورزی اشاره کرد و افزود: میزان تولیدات باغی در کشور 26 میلیون تن و درآمد حاصل از صادرات آنها سالیانه 6 میلیارد دلار است.
این مقام مسئول تصریح کرد: یکی از محصولات با ارزش در این حوزه، گیاهان دارویی با سطح زیرکشت 300 هزار هکتار از اراضی کشور است که سالیانه 500 هزار تن انواع گیاهان دارویی از این سطح برداشت می شود.