رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس به منظور ارزیابی بخش کشاورزی در حوزه های مختلف مانند زراعت، باغبانی، صنایع تبدیلی و غذایی و به ویژه توانمندی های نیروی انسانی جهاد کشاورزی در راستای بهبود مستمر برای تعالی سازمانی روز چهارشنبه بیست و پنجم دی ماه به قیروکارین سفر کرد و پس از بازدید پنج طرح در یک نشست طولانی با کارکنان مدیریت جهاد کشاورزی به صورت رو در رو گفتگو کرد.

 به گزارش روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین، محمد مهدی قاسمی در بدو ورود پس از بازدید از بزرگترین مزرعه کلزای یکپارچه استان فارس واقع در این شهرستان گفت: مزرعه 106 هکتاری کلزای این استان از سطح سبز 100 درصدی برخوردار است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس افزود: این مزرعه به صورت مکانیزه و با بذر اصلاح شده هایولا 50 کاشته شده است.

به گفته وی؛ این مزرعه با استفاده از آب رودخانه آبیاری می شود که با توجه به بارندگی خوب منطقه تاکنون آبیاری در آن انجام نشده است.

قاسمی با اشاره به همت این کشاورز در کاشت کلزا در این سطح وسیع، تصریح کرد: وظیفه ما هدایت، حمایت و نظارت برمزارع کلزا و به طور خاص این مزرعه است و حتما کارشناسان ما
مشاوره های لازم را به کشاورز خواهند داد که  بتوانیم نتیجه خوبی را از این کشت داشته باشیم.

او با بیان اینکه کلزا بیشترین درصد روغن را در میان دانه های روغنی دارد، افزود: با توجه به عزم کشور در خود اتکایی در تولید روغن، افزایش سطح زیر کشت این محصول به طور ویژه در سنوات اخیر در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته است.

این مقام مسئول ابراز کرد: کاشت کلزا علاوه بر تامین روغن به دلیل کمک به پایداری تولید گندم به عنوان یک محصول استراتژیک، در الگوی کشت قرار دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: در سنوات اخیر شاهد عملکرد بالای هشت تن کلزا در این استان بودیم که از رکوردهای جهانی بوده است.

وی با بیان اینکه با اقدامات علمی و فنی می توان شاهد افزایش عملکرد کلزا بود، افزود: قطعا
می تواند به عنوان یک محصول جایگزین و درآمد زا برای کشاورزان مطرح باشد.

قاسمی اظهار کرد: بزرگترین کلزای استان فارس به مساحت ۱۰۶ هکتار در پهنه شماره ۱۳ بخش افزر از توابع شهرستان قیروکارزین قرار دارد، سطح تعهد کاشت کلزا در این پارسل ۱۶۰ هکتار بود که سطح اجرایی به 177 هکتار رسید، مدیر این پهنه محمد بهمنی که تلاش وی به منظور تحقق سطح ابلاغی کاشت کلزا قابل تقدیر است.

 سایبان باغ روش موثر در کاهش خسارت تغییر اقلیم

در ادامه این سفر رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس از دو طرح پایلوت مدیریت عارضه زوال مرکبات و ساخت سایبان باغ در منطقه مبارک آباد بازدید کرد.

این مقام مسئول اظهار کرد: استفاده از شیدهاوس (پوشش سایبان) یکی از بهترین و مؤثرترین راهکارهای کاهش خسارت تغییر اقلیم بر محصولات باغبانی است.

قاسمی با اشاره به اینکه استفاده از سایبان موجب صرفه جویی 30 تا 50 درصدی در مصرف آب می شود، گفت: توسعه پوشش سایبان به صورت جدی در دستور کار مدیران پهنه قرار گیرد.

به گفته وی، تعدیل دما، افزایش رطوبت هوا، ازدیاد محصول، کاهش سرعت باد، جلوگیری از آفتاب سوختگی، سرمازدگی و خسارت پرندگان تنها برخی از مزایای استفاده از شید هاوس یا سایبان است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی با بیان اینکه کاربرد سایبان در باغ مرکبات به سود کشاورز بوده و باعث افزایش بهره وری اقتصادی می شود، گفت: ایجاد سایه انداز، توری ضد تگرگ، توری های زنبوری، توری ضد پرندگان، توری محافظ حیوانات، توری بادشکن، توری ضدحشره از دیگر موارد کاربرد سایبان است.

وی با تاکید بر این موضوع که وظیفه مدیر پهنه ترویج رفتار کشاورزان موفق و انتقال تجارب و
یافته های علمی برگرفته از کشاورزان پیشرو است از تمامی مدیران پهنه خواست نتایج استفاده از پوشش سایبان به صورت آماری و دقیق بررسی و مستند سازی شود‌ به عنوان مثال تاثیر پوشش سایبان در کاهش مصرف آب به طور دقیق مشخص شود.

برای توسعه سایبان باغ ها پس از انجام کارشناسی مجوز لازم با تنفیذ اختیار از طرف رئیس سازمان توسط مدیریت شهرستان ها صادر می شود که تا کنون بیش از 120 فقره مجوز برای باغداران در قیروکارزین صادر شده است.

فارس قطب تولید لیمو شیرین کشور

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: این استان با حدود 16 هزار هکتارباغ لیمو شیرین و تولید بالغ بر 450 هزار تن رتبه اول تولید کشور را دارد.

 قاسمی در چهارمین بازدید خود از باغ مرکبات و واحد صنعتی درجه بندی و بسته بندی میوه تازه مرکبات پاسالاری واقع در این شهرستان دیدن کرد و افزود: در حال حاضر شهرستان قیروکارزین با  6500 هکتار باغ لیموشیرین و تولیدی بالغ بر 250 هزارتن رتبه اول تولید این محصول در استان را دارد.

به گفته وی؛ استان فارس رتبه دوم در تولید مرکبات کشور دارد و تنوع محصولی مرکبات در این استان بسیار زیاد است.

این مقام مسئول ابراز کرد: انواع مرکباتی تولیدی استان فارس به طور ویژه در شهرستان های قیروکارزین، جهرم، داراب، لارستان، فسا و کازرون تولید می شود.

قاسمی با بیان اینکه به باغداران توصیه می شود تا ارزش افزوده بیشتری از مرکبات و سایر تولیدات داشته باشند، گفت: در چند سال اخیر مراکز سورت و بسته بندی به همت خود باغداران و کشاورزان توسعه پیدا کرده و در حال حاضر بیش از 35 مرکز سورت و بسته بندی مرکبات در شهرستان های مرکبات خیز داریم.

وی با اشاره به اینکه محصولی که به بازار عرضه می شود نیاز به سورت و بسته بندی دارد، یادآور شد: در شهرستان های مرکبات خیز ظرفیت سورت و بسته بندی این مراکز حدود 180 هزار تن است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس؛ اشتغال زایی، افزایش ماندگاری محصول و امکان تولید آب میوه و محصولات نوع دوم فرآوری را از مزایای توسعه صنایع تبدیلی و غذایی برشمرد و افزود: تسهیلات ارزان قیمتی به منظور توسعه این صنایع در اختیار سرمایه گذاران قرار داده خواهد شد.

قاسمی تصریح کرد: در شهرستان هایی که دارای شهرک صنعتی هستند مجوز های بی نام برای راه اندازی صنایع تبدیلی غذایی صادر شده است علاوه بر این محدودیتی برای اینکه در باغ های تولید کننده، این مجوزها در اختیار باغداران قرار بگیرد، وجود ندارد.

طرح درجه بندی و بسته بندی میوه تازه مرکبات پاسالاری در منطقه باروس از توابع شهرستان قیروکارزین قرار دارد که ظرفیت درجه بندی و بسته بندی دو هزار تن میوه در سال دارد.

این واحد صنعتی در باغ میوه متعلق به حسین علی پاسالاری واقع شده که باغدار مذکور از هر هکتار لیمو شیرین بالغ بر 170 تن و از هر هکتار لیموی لیسبون بالغ بر 200 تن میوه برداشت می کند این در حالی است که میانگین تولید این دو محصول در شهرستان 50 تن در هکتار است.

انواع مرکبات تولیدی از این باغ پس از بسته بندی با برند ویژه باغدار به میادین سراسر کشور و کشور های همسایه و اروپایی صادر می شود.

قاسمی، از طرح کاشت گیاهان دارویی محمد زبر دست به مساحت 15 هکتار در منطقه باروس نیز بازدید کرد که اراضی این طرح به استناد ماده 2 واگذاری اراضی ملی، واگذار شده و گیاهان دارویی آویشن، نعناع فلفلی و مورینگا با اجرای سیستم آبیاری تحت فشار در آن کاشته شده است.

بهبود بخش کشاورزی با هم اندیشی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: بخش کشاورزی  ظرفیت های بسیار بزرگ مغفولی دارد که استراتژی ما باید به منظور متبلور ساختن این ظرفیت ها باشد که با هم اندیشی این امر محقق می شود.

وی در پایان سفر به شهرستان قیروکارزین و نشست با مدیر و کارکنان جهاد کشاورزی این شهرستان با اشاره به اینکه بخش کشاورزی استان فارس قدرتمند است، تصریح کرد: به منظور استفاده از همه ظرفیت های این بخش و ایجاد بهبود مستمر، مدل تعالی سازمانی در سازمان جهاد کشاورزی این استان جاری سازی شده است.

وی با اشاره به اینکه فعالیت های بخش کشاورزی در استان فارس تنوع و گستردگی زیادی دارد، افزود: این فعالیت ها بدون علم مدیریت  قابلیت اجرا ندارد از این رو جاری سازی مدل تعالی در دستور کار قرار گرفته است.

این مقام مسئول ابراز کرد: تعالی سازمانی، یک مدل مدیریتی را ارائه می دهد تا با پیشبرد بهتر امور به نتایج مدنظر دست یابیم از این رو باید بر اساس جایگاه موجود و نتایج مطلوب در هر امر کشاورزی شاخص تعریف شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس اظهار کرد: در مدل تعالی  ما به  دنبال  نتایجی در حوزه  کارکنان و مشتریان یا ذی نفعان هستیم که برای دستیابی به نتایج استراتژی هایی تدوین شده باید آنها را مدیریت کنیم.

وی با بیان اینکه در مدل تعالی باید به منابع، کارکنان و فرآیند های  اجرای کار  توجه  داشته باشیم  تا ما را به نتایج مورد نظر رهنمون  سازد، افزود: دستیابی به این اهداف از بستر رشد و یاد گیری  می گذرد از این رو ما یک سازمان یادگیرنده هستیم و به همین دلیل به ترویج  بهره برداران بها
می دهیم.

قاسمی با اشاره به اینکه در همین راستا آموزش کارکنان برای سازمان ما جایگاه ویژه ای دارد، گفت: همه کارکنان باید فعالانه در نظام  پیشنهادات شرکت کنند و خود را در همه امور ذی مدخل بدانند تا نتایج مطلوب کسب شود.

این مقام مسئول ابراز کرد: توجه به نظام آراستگی نیز ضرورت دارد چرا که نظم و انضباط  ظاهری  ما را به نظم فکری رهنمون می کند.

وی با اشاره به اینکه لازمه اجرای هر برنامه عزم جدی است، افزود: حتی  اگر  اعتبارات از امروز نیز کمتر باشد با به کارگیری فکر و اندیشه راه کاری را برای رفع چالش ها و برون رفت از آن ایجاد
می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با بیان اینکه هدف از دیدار با کارکنان مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین تعامل و همدلی بیش از پیش با همکاران است، تصریح کرد: این نشست به منظور ایجاد زمینه ای است تا همکاران چالش های بخش کشاورزی حوزه خود و مشکلات پرسنلی را مطرح کنند و راهکارها و توصیه های پیشنهادی نیز توسط آنان ارائه شود.

علی محمد کریمی فرماندار قیروکارزین، حجت الاسلام و المسلمین سید محسن قائمی مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، هدایت اله رحیمی مدیر کل تعاونی روستایی استان فارس، مهدی صادقی سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع نیروی انسانی، مجید رضا پاکاری مدیر باغبانی، حمید دبیری مدیر حفظ نباتات و عبدالحسین صمد نژاد مشاور رئیس سازمان و مسئول امور شهرستان ها در این سفر رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس را همراهی کردند.