ابتکار معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، قاسمی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، بنی هاشمی مشاور وزیر و مدیرکل دفتر توسعه فعالیت های زنان روستایی و عشایری وزارت جهاد کشاورزی، دستغیب مشاور امور زنان استانداری فارس، ابراهیمی مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان فارس و سایر اعضا از طرح ترویج فرهنگ تولید محصول سالم و بهبود تغذیه در جامعه زنان روستایی "ایجاد باغچه های سلامت" و همچنین نمایشگاه ترویج فرهنگ تولید محصول سالم و بهبود تغذیه در جامعه زنان روستایی در روستای اسماعیل آباد شهرستان شیراز بازدید کردند.

به گزارش خبرنگار "پرتو امید"، محمد مهدی قاسمی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در این بازدید گفت: از ۲۳۵ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در استان فارس ۱۹۵۰۰ نفر یعنی ۸.۱ درصد را زنان تشکیل داده اند که به صورت مستقیم بهره بردار کشاورزی می باشند.

وی افزود: زنان روستایی در کنار همسرشان نیز با فعالیت هایی از جمله خشک کردن گیاهان دارویی، تهیه رب به صورت خانگی و تولید محصول گواهی شده و استاندارد ایفای نقش می نمایند.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: ۴۳۳ صندوق خرد زنان در استان فارس می باشد که یک چهارم صندوق های خرد زنان کشور را شامل می شود و ما به دنبال این مهم هستیم که بتوانیم در ۴۰۰۰ روستایی که در استان فارس موجود است صندوق خرد زنان روستایی داشته باشیم و با توجه به این که استان فارس به طور ویژه به این مهم نگاه داشته است لذا از معاون رئیس جمهور خواستار همکاری در این زمینه می باشیم تا بتوانیم این مهم را در بیش از ۴۰۰۰ روستا دارای سکنه می باشند محقق سازیم.

وی بیان کرد: در استان فارس بیش از ۱۵۰ مزرعه دارای گواهی ICM داریم و همچنین استاندارد تشویقی نیز در نظام مهندسی کشاورزی نهادینه شده است و هلدینگ بزرگی در استان فارس تشکیل شده است و این هلدینگ دارای برند است و ما می توانیم با این هلدینگ ها محصولات سبزی و صیفی جات گواهی شده را به جامعه ارائه دهیم.

در ادامه بنی هاشمی مشاور وزیر و مدیرکل دفتر توسعه فعالیت های زنان روستایی و عشایری وزارت جهاد کشاورزی گفت: با پیگیری های مجدانه خانم ابتکار معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده مشکل صندوق های خرد زنان در زمینه خصوصی سازی آن ها برطرف گردید.

وی در ادامه اظهار کرد: از زحمات رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس و همچنین کارکنان ایشان در زمینه توسعه صندوق های خرد زنان روستایی در این استان تشکر می کنم که نمود آن وجود همین نمایشگاه و تولید محصولات ارگانیک توسط زنان روستایی و عشایری می باشد.

در ادامه ابتکار معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: در طی 2 سال اخیر در سال های 96 و 97 از محل صندوق توسعه ملی اعتباراتی تحت عنوان تسهیلات پایدار روستایی به میزان 18000 میلیارد تومان مدنظر قرار گرفته شد که نیمی از آن محقق شده است.

وی افزود: در سال 96، 5 درصد از این تسهیلات توسط زنان درخواست شده بود که در سال 97 این مهم به 25 درصد رسید و در سال 98 نیز تقاضا برای این تسهیلات برای زنان به بیش از 50 درصد رسیده است که می توان از این مهم در تامین امنیت غذایی و تولید محصولات استاندارد و گواهی شده استفاده نمود.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: برای جلوگیری از خصوصی سازی صندوق های خرد زنان اقدام کرده ایم و همچنین بیمه های روستایی سلامت و تامین اجتماعی شرایط بهتری از بیمه های شهری برخور دار می باشند.

وی بیان کرد: بودجه ای برای صندوق ها در نظر گرفته ایم که کمک به این صندوق ها از برنامه های معاونت امور زنان و خانواده می باشد و بایستی این صندوق ها فعالیت های خود را گسترش دهند و در روستاها منشاء حرکت، برکت و پیشرفت مملکتمان باشد زیرا که روستایی مولد است و نقش آن بسیار با اهمیت است و بایستی مشکل بازاریابی محصولات روستایی توسط استانداری برطرف گردد.