بی توجهی به هشدارهای جهاد کشاورزی، صیفی‌کاران را متضرر کرد.

در پی پخش گزارش خبری تحت عنوان "محصولاتی با کیفیت اما بر زمین مانده" ازسیمای جمهوری اسلامی ایران- شبکه استان فارس و انتشار آن در شبکه های مجازی،  علیرضا واحدی پور رئیس روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان فارس گفت: افزایش بی‌سابقه قیمت برخی از محصولات سبزی و صیفی در چند ماه گذشته در بازار باعث شد کشاورزان به کشت بی‌رویه برخی از محصولات اقدام نموده و حتی شبانه اقدام به شخم اراضی زیر کشت خود کرده و اقدام به کشت صیفی جات،  به ویژه گوجه فرنگی و خیار سبز کنند و بدین ترتیب از این پس با وفور این محصولات در بازارمواجه شده و  متاسفانه بسیاری از کشاورزان متضرر خواهند گردید.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، رئیس این اداره افزود: این وضعیت در حالی نمایانگر شده است که متاسفانه تعدادی از کشاورزان  هشدارهای متعدد این سازمان را مبنی بر عدم کشت بی‌رویه محصولات سبزی و صیفی جدی نگرفتند و حتی با قیمت های گزاف اقدام به خرید بذر آنها نموده و حال متضرر شده اند.

علیرضا واحدی‌پور تصریح کرد: با توجه به گزارش های ارسالی از مدیریت های جهادکشاورزی شهرستان ها  از وضعیت فوق الذکر، از اواخر اردیبهشت ماه از سوی این سازمان به صورت های مختلف از  جمله پخش این اطلاعیه‌ها در شبکه‌های مجازی و کانال‌های پیام رسان نسبت به صدور اطلاعیه‌های متعدد به کشاورزان  و هشدار  به این عزیزان اقدام شد و تاکید شد که با مشورت کارشناسان و با توجه به سطوح ابلاغی هر شهرستان، اقدام به کشت محصولات سبزی و صیفی کنند.

به گفته وی در اخبار و اطلاعیه‌ها به کشاورزان گفته شد که افزایش سطح زیر کشت نسبت به سطح ابلاغی، باعث افزایش عرضه محصولات شده و با توجه به ثابت بودن تقاضا کاهش قیمت آنها را به دنبال خواهد داشت.

واحدی‌پور افزود: به منظور پیش گیری از کشت بی‌رویه سبزی و صیفی به خصوص گوجه فرنگی از نیمه دوم اردیبهشت ماه رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، مدیر زراعت و سرپرست مدیریت تنظیم بازار این سازمان در پنج گزارش خبری از سیمای مرکز فارس و یک برنامه رادیویی زنده از صدای مرکز فارس  بر رعایت این موارد  تاکید داشتند.

به گفته وی انعکاس این موارد به جز پورتال وزارت جهادکشاورزی و سازمان جهادکشاورزی استان فارس، در قالب 17 خبر نشر داده شده از سوی خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری از جمله ایرنا، باشگاه خبرنگاران جوان، شیرازه، تابناک، آریا، خبربان، خبرفارسی، اول فارس، قشقایی آنلاین، پایگاه بین المللی همکاری شیعه جماران، تی‌نیوز، هورگان، شیراز نیوز، و ...نیز منعکس شده است.

واحدی‌پور هم چنین به انعکاس اخبار در این زمینه در رسانه‌های مکتوب از جمله روزنامه های خبرجنوب، نیم نگاه، عصر، تماشا و افسانه در اواخر اردیبهشت ماه اشاره کرد.

رئیس اداره روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با اشاره به این که سیاست های هر سازمان منافع عمومی جامعه را در برمی‌گیرد، از کشاورزان تقاضا کرد از این پس تابع هیجان بازار قرار نگیرند و با اعتماد به مسئولین سیاست‌های سازمان جهاد کشاورزی و الگوهای کشت ابلاغی آنها را دنبال کنند.

وی در ادامه در پاسخ به گفته های یکی از کشاورزان در گزارش تهیه شده  اظهار داشت: در سراسر کشور توزیع کود شیمیایی مختص محصولات گندم، جو، کلزا ، چغندر قند، ذرت زودرس ، پنبه و سیب زمینی (طرح استمرار)  می باشد و دولت نسبت به تخصیص کود های شیمیایی برای سایر محصولات،  به ویژه هندوانه هیچ تعهدی ندارد.

رئیس روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس افزود : در حال حاضر در این استان پهناورکلیه عرصه های زراعی و باغی به  600 پهنه 2000 تا 3000 هکتاری تقسیم شده است و هر پهنه یک کارشناس مروج مسئول پهنه و یک نفر محقق معین دارد که ارتباط تنگاتنگی را با بهره برداران برقرار می نمایند و در همین راستا شهرستان کوار با دارا بودن 12 پهنه ، یکی ازبهترین و منظم ترین شهرستان ها در ارتباط بین این مدیریت و بهره برداران هستند.

وی اظهار امیدواری کرد در آینده  با تصویب قانونی بتوان  نسبت به اجرای دقیق الگوی کشت توسط کشاورزان گام برداشت.