مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان فارس بر محوریت روابط عمومی در وحدت آفرینی درون و برون این سازمان تاکید کرد و گفت: فعالیت روابط عمومی به فعالیت حوزه نمایندگی ولی فقیه شبیه است چرا که هر دو فعالیت فرهنگی انجام می دهند و  هر دو تلاش می کنیم وحدت آفرین باشیم. 

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، سید محسن قائمی در گردهمایی مسئولین روابط عمومی مدیریت های شهرستانی این سازمان که به مناسبت فرا رسیدن روز ملی ارتباطات و روابط عمومی برگزار شده بود، تصریح کرد: وحدت آفرینی یکی از جنبه های مهم اشتراک حوزه نمایندگی ولی فقیه با روابط عمومی است. 

این مقام مسئول با بیان اینکه این دو مجموعه یک حلقه اتصال برای ذی نفعان با مدیر مجموعه هستند، اظهار کرد: ما باید مخاطب شناس و آشنا با افکار عمومی باشیم و تلاش کنیم افکار عمومی را با مجموعه خود آشتی دهیم.

او به ضرورت شناسایی و رفع به موقع معضلات، آسیب ها و مشکلات درون و برون سازمان توسط روابط عمومی ها نیز پرداخت و ابراز کرد: روابط عمومی ها صرفا کار روابط عمومی انجام نمی دهند، برخی از افراد سه تا چهار مسئولیت را در مجموعه مدیریتی پیگیری می کنند و تنها یکی از کارهای آنان روابط عمومی است لذا روابط عمومی باید فردی باشد که ممحض در بحث روابط عمومی است.

قائمی با بیان اینکه روابط عمومی اگر خوب عمل کند آیینه تمام نمای یک سازمان است، اضافه کرد: درست است که که با کمبود نیرو مواجه ایم و برخی از همکاران مسئولیت های متعددی دارند ولی روابط عمومی خیلی کار مهمی به شمار می آید از این رو خیلی خوب است که تلاش شود همکار ما که مسئولیت روابط عمومی را برعهده دارد کار اصلی او روابط عمومی باشد و مسئولیت های دیگر کار جانبی شود.

وی با اذعان به اینکه بی شک یک مدیر موفق یک روابط عمومی موفق و خوبی در کنارش قرار دارد، بیان کرد: زمانی که یک سازمان موفق معرفی می شود نگاه می کنند ببینند روابط عمومی آن سازمان کیست. روابط عمومی حلقه اتصال است و باید بین ذی نفعان و مجموعه یک روابط صمیمی ایجاد کند. 

به گفته او؛ کار شما و هدف در این حد مهم است که به عنوان یک کار دینی محسوب می شود، هجمه ای که در فضای مجازی به نهاد، ارگان یا سازمانی وارد می شود، اگر روابط عمومی قوی باشد، مخاطب شناسی قوی داشته باشد، فضای مجازی را خوب درک کند، روانشناسی و جامعه شناسی خوب باشد و از فهم و درک سیاسی خوبی برخوردار باشد و به روز باشد بلافاصله می تواند با یک تدبیر هجمه را خنثی کند.

قائمی به مناسبت روز 27 اردیبهشت که روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی است نیز پرداخت و ضمن گرامیداشت این روز ملی افزود: موفقیت مدیر مجموعه در گرو موفقیت یک روابط عمومی قوی است، این اعتقاد است نه اینکه شعار، علمای علم روابط عمومی این قضیه را تایید می کنند و هم اینکه مباحث مربوط به روابط عمومی مباحثی است که چشم وچراغ یک مجموعه است.

مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با تاکید بر اینکه مسئولیت روابط عمومی باید اولویت اول یک فرد در بین مسئولیت ها باشد تا بتواند انعکاس فعالیت های مجموعه را در اولویت اول قرار دهد، گفت: خیلی راحت می توانیم با کم کاری زحمات مجموعه را به هدر دهیم و یا برعکس با انعکاس واقعیت ها زحمات مجموعه را چندین برابر به نمایش بگذاریم.

او با اشاره به اینکه با شناخت سریع یک آسیب و اطلاع رسانی به موقع به مدیر ارشد سازمانی می توانیم از بروز خسارت ها جلوگیری کنیم، تصریح کرد: روابط عمومی علاوه بر عارضه یابی باید ارائه راهکار هم بلد باشد، اگر روابط عمومی با مدیر هماهنگ باشد اخبار اقدامات صورت گرفته به صورت دقیق و به موقع در سامانه خبری قرار می گیرد و از انحرافات احتمالی در خبر جلوگیری می شود.

قائمی با یادآوری اینکه روابط عمومی به عنوان هنر هشتم به حساب می آید و مسئول روابط عمومی باید یک هنرمند به تمام معنا باشد، اضافه کرد: هنرمند از این جهت که باید روانشناسی را بلد باشد؛ اخلاق مدار باشد، خوشرو، در برخورد با ذی نفع و ارباب رجوع، به شکلی برخورد کند که اعتماد آفرین باشد. این حلقه اتصال اگر خوب عمل کند در رفع مشکلات خیلی موثر است.

وی با قبول اینکه حوزه روابط عمومی نیز مشکلاتی دارد، افزود: یکی از مشکلات این است که چند وجهی هستید و علی رغم حضور موثرتان و علی رغم اینکه جایگاه شما بسیار مهم است اما آنچنان که باید و شاید در مجموعه ها دیده نمی شوید.