رئیس گروه محیط زیست و سلامت غذا در سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: تقارن هفته جهاد کشاورزی و هفته محیط زیست در روزهای 21 تا 23 خرداد ماه فرصت مناسبی است برای ارج نهادن به اخلاق زیست محیطی در کشاورزی است.

به گزارش روابط عمومی گروه محیط زیست و سلامت غذا در سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، محمد مهدی غیاثی ضمن اشاره به این که کشاورزی یکی از قدیمی ترین و مشهودترین دستکاری های انسان در طبیعت محسوب می شود بیان کرد: انسان فارغ از هر نوع شغلی که دارد در روابط چهارگانه اش با خود، خدا، جامعه و طبیعت باید اصول اخلاقی را رعایت کند، بنابراین جهت گیری اخلاقی نیروی انسانی شاغل در بخش کشاورزی می تواند یک عامل تاثیرگذار در رفتار انسان با محیط زیست باشد.

وی اظهار کرد: علم کشاورزی در مورد چگونگی روابط عواملی مانند آب، خاک و گیاه اطلاعاتی به ما می دهد اما این دانش به خودی خود نمی تواند به ما بیاموزد که چرا باید مراقب زمین باشیم و از محیط زیست محافظت کنیم.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: در واقع این وظیفه اخلاق است که مشخص می کند ما چگونه باید زندگی کنیم و چرا باید مراقب منابع تولید در کشاورزی باشیم تا زمانی که افراد فاقد اخلاق زیست محیطی باشند نمی توان از آنها انتظار داشت که در جهت کشاورزی پایدار گام بردارند.

وی تصریح کرد: ترویج اخلاق زیست محیطی در کشاورزی سعی دارد تا آگاهی عمومی به ویژه در ذینغعان بخش کشاورزی نسبت به مسائل این بخش به نحوی تغییر یابد که رفتارهای سازگار با پایداری در کشاورزی تضمین شود.

غیاثی افزود: آسیب رساندن به طبیعت و به هم زدن تعادل طبیعی و اکوسیستم و بی توجهی به طبیعت و مسموم کردن زمین اموری ناشایست هستند، کشاورزان در قبال دانه دانه بذر و قطره قطره آبی که مصرف می کنند، در مقابل خدای خود و جامعه و نسل آینده مسئول و پاسخگو هستند.

وی اظهار کرد: به عنوان مثال اگر کشاورز از چشمه، چاه و یا هر منبع دیگری، آب کشاورزی خود را تامین می کند باید بداند این آب سرمایه ملی است و به هرقیمتی آن را هدر ندهد، بقایای گیاهی موجود در مزرعه یا باغ خود را با سوزاندن به خاکستر تبدیل نکرده و موجبات تخریب خاک و آلودگی هوا را فراهم نسازد.

غیاثی عنوان نمود: هرچند تاکنون اقدامات موثری در راستای کاهش سوزاندن بقایای گیاهی، کاهش مصرف سموم و کاربرد مدیریت تلفیقی محصول، تولید محصولات خام کشاورزی استاندارد و  گواهی شده، کاربرد سیستم های آبیاری تحت فشار، اجرای کشاورزی حفاظتی و غیره در بخش کشاورزی صورت گرفته ولی متاسفانه گاها شاهد بی اخلاقی هایی در این حوزه هستیم که نشان می دهد باید ترویج اخلاق زیست محیطی کشاورزی که در واقع تعیین کننده رفتار انسان با طبیعت در بخش کشاورزی است، محور قرار گیرد.

وی تاکید کرد: التزام به مسئولیت های اجتماعی و پیاده سازی هم زمان استانداردهای 11000 و 26000 را جهت توسعه پایدار در برنامه کاری قرار داده تا در سایه همدلی و همراهی آسمانی همیشه آبی و زمینی همیشه سبز و پاک، جای جای مملکت عزیزمان نظاره گر باشیم.