رئیس دفتر محیط زیست و سلامت غذا در سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: هفت پروانه کاربرد علامت استاندارد حد مجاز آلاینده ها برای محصولات خام کشاورزی در سال 1399 صادر گردید.

به گزارش روابط عمومی دفتر محیط زیست و سلامت غذا در سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، محمد مهدی غیاثی ضمن اشاره به برگزاری سومین کمیته علائم در اداره کل استاندارد جهت بررسی مستندات صدور پروانه استاندارد تشویقی زعفران بیان کرد: در سال جاری در راستای استاندارد سازی محصولات خام کشاورزی در سه کمیته علائم برگزار شده با صدور هفت پروانه استاندارد تشویقی برای محصولات پرتقال، نارنگی، زعفران، سیب درختی، خیار و پسته موافقت شده است.

وی افزود: روند ملی دریافت پروانه کاربرد نشان حد مجاز آلاینده ها در محصولات کشاورزی در قالب استاندارد تشویقی به این صورت است که متقاضی پس از ثبت نام در پایگاه محصولات گواهی شده و ارگانیک به آدرس cerganic.maj.ir نسبت به انتخاب مدیر کنترل کیفی و شرکت بازرسی اقدام می نماید.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: کارشناسان از ابتدا تا برداشت محصول به طور مستمر بر اقدامات انجام شده در مزرعه و باغ نظارت می نمایند و در زمان برداشت نمونه برداری توسط شرکت بازرسی با همکاری مدیر کنترل کیفیت و دبیر طرح انجام و نمونه ها به آزمایشگاه های همکار استاندارد و معتمد سازمان ارسال می گردد.

وی تصریح کرد: در صورت منطبق بودن آزمایشات باقیمانده سموم، نیترات و فلزات سنگین و طرح در کمیته علائم و تائید مستندات، کلیه مدارک از طریق سامانه به سازمان ملی استاندارد ارسال می گردد و پس از تایید نهایی، پروانه استاندارد تشویقی صادر می گردد.

غیاثی تاکید کرد: از الزامات تحقق امنيت غذايي، سالم بودن مواد غذايي است و تامين غذاي سالم در گرو توليد هدفمند و ارتقاء كيفيت محصولات کشاورزی و استاندارد سازی آن مي باشد که در نهایت منجر به ارتقاء سلامت جامعه می گردد که این مهم باید بیشتر مورد توجه آحاد جامعه و مسئولین امر قرار گیرد؛ آحاد جامعه در زمینه استفاده بیشتر از محصولات استاندارد و مسئولین در راستای تخصیص اعتبار و ردیف بودجه ای خاص به این امر توجه ویژه نمایند.