رئیس دفتر محیط زیست و سلامت غذا در سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: امحاء 20 هکتار یونجه نتیجه توجه دستگاه های نظارتی به حوزه سلامت و امنیت غذایی جامعه و درس عبرتی است برای متخلفانی که سلامت جامعه را تهدید می کنند.

به گزارش روابط عمومی دفتر محیط زیست و سلامت غذا در سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، محمد مهدی غیاثی ضمن اشاره به ماده 688 قانون مجازات اسلامی مبنی بر اینکه هر اقدامی که تهدید علیه بهداشت عمومی و آلودگی محیط زیست شناخته شود جرم محسوب می گردد و مرتکبین مجازات خواهند شد، بیان کرد: حسب رسالت گروه محیط زیست و سلامت غذا در سازمان جهاد کشاورزی، از یک سو ورود پساب فاضلاب های خانگی و صنعتی به اراضی کشاورزی مورد شناسایی و پیگیری قرار می گیرد.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر در زمینه ممنوعیت استفاده از پساب فاضلاب در اراضی کشاورزی اطلاع رسانی لازم صورت می گیرد و با پایش مستمر، موارد استفاده غیرمجاز از پساب فاضلاب در مزارع و باغات شناسایی شده و پس از بررسی های لازم به مراجع متولی جهت پیگرد قانونی معرفی می گردند.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: در همین راستا پس از شناسایی مزرعه 20 هکتاری یونجه آبیاری شده با فاضلاب خام توسط کارشناسان مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان شیراز، انجام آنالیز نمونه آب مصرفی و محرز شدن عدم تطابق با استانداردهای موجود، پرونده جهت صدور دستور امحاء به دستگاه های متولی ارجاع شد که پس از تایید و صدور دستور امحاء در تاریخ 12/07/99 با حضور نمایندگان دادستانی، کلانتری، جهاد کشاورزی، مرکز بهداشت و محیط زیست اقدام به تخریب و امحاء محصول، مزرعه و اتاقک واقع در مزرعه گردید.

وی اظهار کرد: در حال حاضر نگرانی های فراوانی در زمینه محصولات کشاورزی آبیاری شده با فاضلاب وجود دارد چرا که ممکن است عوامل بیماری زا از طریق تماس و مصرف محصولات آبیاری شده با پساب فاضلاب انتقال یابند به ویژه در شرایط فعلی که با شیوع کرونا مواجه هستیم، آبیاری با پساب فاضلاب می تواند در انتقال و شیوع بیماری نقش داشته باشد و تبعات جبران ناپذیری ایجاد نماید.

این مقام مسئول تاکید کرد: دستگاه های متولی پساب، شهروندان و صنایع آلاینده باید به وظایف قانونی خود در زمینه ساماندهی فاضلاب خام عمل نموده و نسبت به سلامت افراد جامعه حسب ماده 688 اقدام نمایند.

وی یادآور شد: هر چند براساس بررسی های انجام شده در سال جاری در استان در هیچ یک از محصولاتی که مصرف تازه خوری دارند از پساب فاضلاب استفاده نمی شود و تنها در سطح کمی این تخلف صورت می گیرد ولی رویکرد سازمان جهاد کشاورزی استان فارس برخورد قاطع با متخلفینی است که سلامت عمومی را تهدید می کنند.