رئیس گروه محیط زیست و سلامت غذا در سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: با کشاورزانی که اقدام به سوزاندن کاه و کلش نمایند، برخورد می گردد.

به گزارش روابط عمومی گروه محیط زیست و سلامت غذا در سازمان جهاد کشاورزی فارس، محمد مهدی غیاثی ضمن اشاره به تغییرات اقلیمی، کاهش میزان بارندگی ها، آغاز برداشت غلات و خشک شدن پوشش گیاهی در نقاط مختلف استان بیان کرد: آتش زدن بقایا پس از برداشت محصول، به دلیل تاثیر منفی بر خاک، هوا و آب کاملا برخلاف اهداف دستیابی به کشاورزی پایدار می باشد.

وی تصریح کرد: به موجب ممنوعیت های مصرح در ماده 688 قانون مجازات اسلامی، ماده 2 و 22 قانون نحوه جلوگيري از آلودگي هوا و ماده 20 قانون هواي پاك، با متخلفینی که اقدام به سوزاندن بقایای گیاهی نمایند، برخورد می شود به طوری که در سال گذشته 398 پرونده برای متخلفانی که اقدام به سوزاندن بقایای گیاهی نموده بودند، تشکیل گردید.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: کشاورزان با حفظ بقایای گیاهی و تناوب علاوه بر افزایش تولید محصولات کشاورزی و افزایش میزان درآمد خود در بهبود کیفیت تولیدات نیز نقش مهمی می­توانند داشته باشند.

وی تاکید کرد: فرهنگ‌سازی و گسترش روش‌های جایگزین در پروسه عملیات تهیه زمین نظیر استفاده از کلش خردکن، شخم و دیسک به‌منظور از بین بردن کاه و کلش، آشنا نمودن کشاورزان با اثرات مخرب سوزاندن مزارع همچنین تهیه ماشین­ آلات مناسب جهت مدیریت بقایای گیاهی نظیر شخم زدن و به‌کارگیری روش­های شخم حفاظتی که منجر به حفظ رطوبت خاک، جلوگیری از فرسایش­ های آبی و بادی و عدم عبور و مرور ماشین­ آلات سنگین جهت شخم و شیار و در نتیجه کاهش فشردگی خاک می­گردد بایستی مورد توجه قرار گیرد تا بتوانیم به کشاورزی پایدار و محصول کیفی دست یابیم.