رئیس گروه محیط زیست و سلامت غذا در سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت:  استفاده از محصولات گواهی شده تنها راهکار دستیابی به اطمینان خاطر از سبد غذایی می باشد.

به گزارش روابط عمومی گروه محیط زیست و سلامت غذا در سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، محمد مهدی غیاثی افزود: بحران های حاصل از ورود نهاده های شیمیایی به بخش کشاورزی و در کنار آن افزایش انواع بیماری ها در جامعه سبب بروز نگرانی هایی در زمینه سبد غذایی خانوار شده است.

وی تصریح کرد: از جمله نگرانی در زمینه مصرف گوجه فرنگی هایی با رگه های سفید می باشد که برخی در خصوص سرطان زا بودن این گونه محصولات به دلیل تجمع نیترات خبر داده اند، در صورتی که هر ویژگی غیرعادی در محصولات خام کشاورزی دلیل بر خطرناک بودن آن نیست.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: پیدایش این رگه های سفید در گوجه فرنگی به دلایل متعددی نظیر نوسانات دمایی، متعادل نبودن تغذیه گیاهی، آبیاری های نامنظم و ... رخ می دهد و بنابراین با مشاهده ظاهر یک محصول نمی توان از سلامت آن مطلع شد و تنها راه تعیین سلامت یک محصول انجام آزمایشات باقیمانده سموم، نیترات و فلزات سنگین در آزمایشگاه های معتبر می باشد و در واقع محصولات گواهی شده پاسخی به دغدغه مصرف کنندگان در زمینه سلامت محصولات غذایی است.

وی بیان کرد: در سال جاری تاکنون 30 پروانه استاندارد تشویقی حدمجاز آلاینده ها و 7 پروانه استانی ICM در سطحی معادل 293.6 هکتار با تولید 19223 تن محصول خام کشاورزی صادر گردیده است.

غیاثی اظهار کرد: همان گونه که تولید کنندگان محصولات گواهی شده با صرف هزینه های بیشتر در این مسیر گام برداشته اند، ضروری است به منظور تداوم این مهم مصرف کنندگان نیز با استقبال و حمایت بیشتر از محصولات گواهی شده، زحمات آن ها را ارج نهاده و بدینوسیله سبب تشویق آن ها به تولید بیشتر این محصولات شوند.

وی ابراز کرد: برای اولین بار در کشور با همکاری سایر دستگاه ها در استان، تاکنون دو غرفه عرضه محصولات گواهی شده در سطح شیراز راه اندازی شده است که در صورت استقبال آحاد جامعه، امکان افزایش تعداد غرفه ها وجود دارد.