معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی با اشاره به این‌که راه اندازی ستاد گلخانه ها در استانداری و فرمانداری‌های فارس یک پایه گذاری جدید و یک جهش است،گفت: از این موقعیت در تسهیل روند صدور مجوزها و توسعه گلخانه استفاده کنید.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، محمدعلی طهماسبی روز شنبه 27 فروردین در همایش نقش سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی در توسعه کشت‌های گلخانه‌ای در شیراز، یادآورشد: برخی از قوانینی که پیشتر در مورد چگونگی توسعه گلخانه ها وضع شده، کارشناسی شده نیست و می توان گفت، مانعی برای این توسعه است و باید در آنها بازنگری و اصلاح صورت گیرد.

وی با بیان این‌که ایران در صنعت گلخانه‌سازی حرف برای گفتن دارد، افزود: در طراحی و ساخت گلخانه امروز ایران به نقطه‌ای رسیده است و باید برای توسعه این مسیر موانع از پیش پای سرمایه‌گذاران برداشته و راه هموار شود.

طهماسبی با بیان این‌که استانداری‌ها می‌توانند براساس تشخیص خود در زمینه توسعه گلخانه‌ها اقدام کنند، گفت: یکی از موضوعاتی که همواره مشکل بوده رعایت حریم در موضوع گلخانه‌ها است که کارشناسی شده، نبوده است.

وی با اشاره به این‌که طولانی شدن صدور مجوزها و تعدد مجوزهای لازم از دیگر مشکلات توسعه گلخانه‌ها است،تصریح کرد: اگر همه امور تحت عنوان یک بسته گلخانه‌ای در نظر گرفته شود و همه چیز در آن جای گیرد دیگر متقاضی برای گرفتن مجوز نیاز نیست؛ به چندین اداره مراجعه کند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی گفت: یکی از مسائلی که در گلخانه‌ها باید رعایت شود، تنوع محصولات است به ویژه این‌که تقاضای بازار برای محصولات خارج از فصل زیاد است.

طهماسبی با اشاره به برخی از شبهات درباره مخرب بودن گلخانه‌ها برای محیط زیست افزود: گازهای گلخانه‌ای ربطی به گلخانه‌های کشاورزی ندارد و گلخانه‌ها نه تنها مضر نیستند بلکه برای محیط زیست مفید نیز هستند.

وی با بیان این‌که گلخانه‌ها بیشترین نقش را در ترسیب کربن دارند، بیان کرد: اگر گلخانه‌ها نباشند، باید هزینه‌ای برای ترسیب کربن پرداخت شود در صورتی که با توسعه گلخانه‌ها نه تنها رونق کشاورزی صورت می‌گیرد بلکه ترسیب کربن نیز انجام می‌شود.

این مقام مسئول با اشاره به این‌که راه اندازی گلخانه ها نقش موثری در صرفه جویی و افزایش بهره وری آب در حوزه کشاورزی دارد، گفت: باید روند پرداخت تسهیلات به متقاضیان ایجاد گلخانه در مناطق مختلف کشور، آسان شود.

طهماسبی تصریح کرد: از راه‌های توسعه گلخانه ها امکان جذب سرمایه گذاری به صورت خُرد و کلان است و باید به این موضوع نیز بیش از پیش اهتمام داشته باشیم.          
وی، برنامه ریزی منسجم را برای افزایش شمار گلخانه ها ضروری دانست و گفت: این برنامه ریزی باید مبتنی بر کارشناسی و ارزیابی های اصولی باشد تا به اهداف مورد نظر در این زمینه دست یابیم.  
طهماسبی تاکید کرد: استان فارس در زمینه ایجاد گلخانه ها در کشور پیشگام است و می تواند الگویی مناسب برای سایر استان ها در این حوزه باشد.