مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: قانون حفاظت خاک در خرداد ماه سال جاری ابلاغ شد و در راستای این قانون معاونت اجتماعی پیشگیری دادگستری استان فارس 61 وظیفه برای 18 دستگاه مجری این قانون به تفکیک مشخص کرده است که جهاد کشاورزی با 18 وظیفه بیشترین نقش را در بین دستگاه های مجری دارد.

  به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، امیر اسلامی در همایش روز جهانی خاک در شیراز، با اشاره به تشکیل دفتر خاک در وزارت جهاد کشاورزی، افزود: اولین دفتر خاک در کشور توسط سازمان جهاد کشاورزی استان فارس ایجاد شد.

وی؛  اهم فعالیت های دفتر خاک در این استان را تشکیل کارگروهی با همکاری دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز بخش علوم خاک، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس، اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری، اداره کل محیط زیست و سازمان پارک ها، منظر و فضای سبز شهری شیراز و  همچنین تشکیل کارگروه خاک در دفتر معاونت محترم هماهنگی امور عمرانی استانداری در خصوص پیگیری تشکیل شورای عالی خاک استانی برشمرد.

دبیر همایش خاک تصریح کرد:  انتخاب سی رابط خاک در مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان به منظور پیگیری امور خاک، ارسال قانون حفاظت خاک به مدیریت‌های جهاد شهرستان ها جهت ارسال به ادارات مختلف از جمله فرمانداری‌ها و دستگاه های اجرایی و همراهی در عملیات مطالعه، طراحی و اجرای پروژه های تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی در سطح استان را از دیگر اقدامات دفتر خاک در استان فارس است.

وی؛ تعیین چالش های خاک در شهرستان ها را از دیگر اقدامات برشمرد و افزود: کمبود موادآلی، فرسایش، شوری و آلودگی خاک در همه شهرستان ها و فرونشست در 5 شهرستان از چالش های مشخص شده است.

اسلامی برگزاری دوره های آموزشی برای بهره برداران کشاورزی و مدیران پهنه، تهیه برنامه‌های رادیویی و تیزرهای تلویزیونی به منظور فرهنگ‌سازی را از دیگر اقدامات برشمرد.

این مقام مسئول ابراز کرد: از زمان ابلاغ قانون حفاظت خاک و تشکیل دفتر خاک، هر جابجایی خاک کشاورزی باید تأییدیه جهاد کشاورزی را داشته باشد.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس یادآورشد: تاسیس و تجهیز اولین ایستگاه سنجش فرسایش بادی و رسوب استان فارس در دانشکده کشاورزی، انجام بیش از 1400 مورد تجزیه خاک و گیاه در آزمایشگاه و ۱۲۱ مورد تفسیر نتایج و توصیه کودی در محصولات زراعی و باغی در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس، اجرای پروژه های آبخیزداری جهت حفاظت از خاک و آب در ارتفاعات پیرامونی کلان شهر شیراز توسط سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری شیراز ، کاهش ۸۵ درصدی حریق با انجام عملیات پیشگیرانه با تاکید بر حفظ پوشش گیاهی به عنوان عامل حفاظت خاک و همچنین مهار ۸۳۲ میلیون مترمکعب سیلاب جهت کاهش فرسایش و رسوب توسط اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری از اقدامات شاخص با هدف حفظ منابع خاکی در طول یک سال گذشته در استان فارس است.