دهستان کهنویه در مسیر عبور رودخانه فصلی قرار دارد که به هنگام وقوع بارندگی به دلیل حوزه آبریز وسیع بالادست و وضعیت هیدرولوژیکی آن سیلاب های شدید را بوجود می آورد.

به گزارش خبرنگار روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در شرح وضعیت دهستان کهنویه گفت: این دهستان با جمعیتی حدود یک هزار نفر در بخش مرکزی شهرستان خنج قرار دارد و عمده فعالیت اقتصادی مردم این دهستان کشاورزی و دامپروری است.

امیر اسلامی با اشاره به اینکه در حال حاضر سرعت تخریب اراضی کشاورزی در طول تقریبی 6 کیلومتری رودخانه بسیار نگران کننده است، می گوید:  300 هکتار از اراضی زراعی، 200 هکتار نخیلات و 500 هکتار از اراضی دیم دهستان کهنویه در معرض خطر بسیار شدید فرسایش و تخریب  قرار دارد.

این مقام مسئول افزود: سیلاب های فصلی علاوه بر خسارت شدیدی که به مزارع و باغ های دهستان مذکور وارد می سازد، در آینده تخریب اراضی کشاورزی و منازل مسکونی را به دنبال دارد.

به گفته وی؛ با توجه به ساختار زمین شناسی دشت، جنس مصالح دیواره ها،  شیب تند رودخانه کهنویه در ابتدای دشت و همچنین عمق سه متری آبرفت ریزدانه و غیر چسبنده؛ هرساله به هنگام طغیان رودخانه و برخورد امواج به کناره ها فرسایش بسیار شدیدی در دیواره ها و بستر رودخانه اتفاق می افتد که با سرعت زیادی در حال توسعه به سمت اراضی کشاورزی و روستاهای کنار آن است.

اسلامی بیان کرد: اشباع شدن خاک و عدم زهکشی سریع آن پس از فروکش شدن سیلاب نیز لغزش های شدیدی در پروفیل کناره های رودخانه پدیدار می سازد.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس اظهار کرد: کارشناسان این مدیریت پس از بررسی های متعدد راهکار برون رفت از معضل فعلی را انجام اقدامات حفاطتی و مهندسی رودخانه و راهکار تکمیلی را تنظیم و کنترل سیلاب با احداث طرح‌های سازه ای کنترل و مهار سیلاب دانستند.