با عنایت به ضرورت حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها و حفظ ظرفیت های تولید و عرصه های کشاورزی و با توجه به اینکه گسترش شهرها و شهرک ها موجب تعرض به اراضی زراعی و باغات شده است، لزوم حفاظت از اراضی کشاورزی یکی از اجزاء لاینفک توسعه و حفظ استقلال و امنیت غذایی جامعه می باشد.

از زمان اصلاح قانون حفظ کاربری در سال 1385 تا کنون مجموعا 128 هزار مورد مجوز تغییر کاربری اراضی کشاورزی به مساحت 94 هزار هکتار در سراسر کشور صادر شده است. همچنین از سال 1385 تا کنون مجموعا حدود 180 هزار هکتار شناسایی در سراسر کشور انجام و به مراجع قضایی معرفی شده است.(50 هزار مورد اجرای حکم و دستور قلع و قمع در سطح کشور اجرا شده است).

تحلیل آمارهای موجود نشان می دهد که طی 11 سال گذشته، سال به سال از مساحت تغییر کاربری های غیر مجاز کاسته شده و تعداد مجوزهای قانونی صادره برای طرح های صنعتی، کشاورزی، خدمات و.... تا حدودی افزایش داشته است. لازم به ذکر است که تا کنون از محل اراضی ملی و دولتی بیش از 28840 به طرح های توسعه کشاورزی و بیش از 47480 هکتار به طرح های غیر کشاورزی در استان فارس واگذار شده است.

اهم اقدامات این مدیریت در راستای رسالت حفظ کاربری اراضی کشاورزی در جهت صیانت از عرصه های تولید و اجرای قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها در قالب مجموعه ای از برنامه ها، اقدامات و طرح های اساسی را عملیاتی نموده که برخی از این قدامات به شرح ذیل می باشد:

  • راه اندازی گشت های حفاظت اراضی(16 اکیپ) از سال 94 تا کنون
  • راه اندازی سامانه ارتباطات مردمی حفاظت اراضی کشاورزی(سامانه 131)
  • توسعه خدمات الکترونیک و راه اندازی سیستم های نظارتی در قالب سامانه جامع امور اراضی
  • جدیت در برخورد با تخلفات و اجرای مواد قانون حفظ کاربری با همکاری مراجع قضایی
  • انجام اقدامات ترویجی و استفاده از ظرفیت مروجین و کارشناسان پهنه ها با هماهنگی و تفاهم با مدیریت ترویج سازمان جهاد کشاورزی به منظور آموزش و توانمندسازی روستائیان در جهت حفظ اراضی کشاورزی و تهیه فیلم و بیلبوردهای ترویجی.
  • شرکت در جلسات شورای حفظ حقوق بیت المال و اجرایی کردن مصوبات جلسات به منظور حفظ اراضی کشاورزی.