در جلسه هیات دولت که به ریاست حجت الاسلام والمسلمین دکتر روحانی رئیس جمهوری برگزار شد، با مصوبه "تسری طرح کاهش خسارات ناشی از تغییر کاربری اراضی کشاورزی در استان های شمالی به سراسر کشور" موافقت کرد.

طبق این مصوبه، دولت با هدف صیانت از اراضی کشاورزی و جلوگیری از ایجاد زمینه ساخت و سازهای غیر مجاز در این اراضی و باغ ها و تغییر کاربری در سایر استان های کشور از طریق اخذ جریمه نقدی، با تسری طرح کاهش خسارات ناشی از تغییر کاربری اراضی کشاورزی در سراسر کشور موافقت کرد.

بر این اساس، وزارت جهاد کشاورزی مکلف است در حریم و خارج از حریم شهرها و در چارچوب قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها، اقدام قانونی برای قلع و قمع بنا و مستحدثاتی که به صورت غیر مجاز و بدون اخذ مجوز کمیسیون مربوطه بر روی محدوده های موضوع آن قانون ایجاد شده است را انجام دهد.

لازم به توضیح است مطابق طرح کاهش خسارات ناشی از تغییر کاربری اراضی کشاورزی در استان های شمالی که در جلسه مورخ 8 شهریور 96 هیات وزیران به تصویب رسید، هیات وزیران وزارت راه و شهرسازی را مکلف کرد نسبت به شناسایی، تصویب و اعلان عمومی اراضی ملی و دولتی مستعد احداث اماکن گردشگری در کل کشور با همکاری وزارت جهاد کشاورزی و سازمان ها و موسسات مربوط ظرف مدت 6 ماه اقدام نماید.

این وزارتخانه همچنین مکلف شد سیاست افزایش تراکم ساختمانی بجای افزایش محدوده شهرها در استان های شمالی کشور(گیلان، مازندران و گلستان) را با لحاظ همه جوانب تخصصی مربوط اتخاذ کند.

دولت همچنین وزارتخانه های جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی و کشور و سازمان حفاظت محیط زیست را مکلف کرد کلیه ظرفیت ها و احکام مندرج در قوانین و مقررات برای جلوگیری از تخریب و تغییر کاربری اراضی کشاورزی و تخریب محیط زیست واقع در محدوده، حریم و خارج از حریم شهرهای استان های گیلان، مازندران و گلستان را به کار گرفته و وظایف خود در این زمینه را اعمال نمایند.

هیات وزیران، وزارت جهاد کشاورزی را نیز مکلف کرد در حریم و خارج از حریم شهرهای شمالی کشور و در چارچوب قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها، اقدام قانونی برای قلع و قمع بنا و مستحدثاتی که به صورت غیر مجاز و بدون اخذ مجوز بر روی محدوده های مربوط ایجاد شده است را انجام دهد و وزارت کشور با لحاظ موخر بودن آن قانون نسبت به قانون شهرداری و اصلاحات بعدی آن، از ارجاع این موارد و پرونده ها به کمیسیون های موضوع مواد 99 و 100 اجتناب نماید.

دولت همچنین کلیه دستگاههای اجرایی را موظف کرد ضمن همکاری با کارگروه ویژه ای که به منظور هماهنگی و برخورد موثر با تخلفات ساخت و ساز در شهرهای یاد شده تشکیل می شود، از ارائه هرگونه خدمات زیربنایی به ساخت و سازهای غیر مجاز خودداری نماید.