ساعت 20:30 تا 21:30 دهم فروردین مصادف با آخرین شنبه ماه مارس، در سرتاسر جهان به عنوان "ساعت زمین" نامگذاری شده است.

هدف این اقدام این است که آگاهی درباره تغییرات آب و هوایی و نیاز به مصرف محتاطانه انرژی در جهان فرهنگ سازی شود. اهل هر نقطه از این سیاره دوست داشتنی که باشیم و در این ساعت، هر کجا که باشیم، در خانه، مزرعه، باغ، دفتر و.... می توانیم همه با هم مسئولانه در این رویداد جهانی سهیم باشیم و با خاموش کردن چند چراغ و وسیله برقی به صورت نمادین یاور زمین باشیم.

بررسی های علمی روند تغییرات زیست محیطی و عوامل موثر بر حیات زمین نشان می دهد که فعالیت های بشری 170 برابر سریع تر و بیشتر از عوامل طبیعی، آب و هوای کره زمین و شرایط اقلیمی را تغییر داده و باعث آلوده شدن آب و خاک و گرم تر شدن هوا شده است.

روند تغییرات اقلیمی به گونه ای پیش رفته که از اوایل قرن حاضر به این سو مستمرا زمین گرمترین سال های عمر خود را تجربه کرده و نرخ انتشار کربن در جو زمین به بیشترین سطح در 66 میلیون سال گذشته رسیده است.

به بیانی زمین ما وارد یک عصر جدید شده است، عصری که سرآغاز تاثیر عمده فعالیت های انسان بر اکوسیستم و ساختار سیاره و از دست رفتن بخش قابل توجهی از تنوع زیستی است.

کمتر کسی تردید دارد که خشکسالی های بی سابقه گذشته و سیل های ویرانگر اخیر بخشی از پیامدهای تلخ همین تغییرات اقلیمی ناشی از فعالیت های مخرب بشر و نابودی منابع آب و خاک توسط خود ما است.

پس همه با هم برای کمک به نجات سیاره آبی عزیز در رویداد "ساعت زمین" شرکت می کنیم.

 

                                                   مجید روشندل

                                    روابط عمومی مدیریت امور اراضی