اهداف نظارت بر اجرای طرح های واگذاری اراضی ملی و دولتی عبارتند از: اعمال نظارت فراگیر بر اجرای طرح های واگذاری، جلوگیری از معطل ماندن اراضی ملی و دولتی واگذار شده و استمرار فعالیت مجریان طرح ها، استاداردسازی فرآیندهای انجام کار بر اساس مقررات، توسعه و سرعت بخشیدن بیشتر بر اجرای طرح ها، جلوگیری از تصرف اراضی ملی مازاد اراضی واگذار شده، حفظ حقوق متقابل مردم و دولت، استفاده بهینه از امکانات موجود و افزایش بهره وری، رونق و جهش تولید و رشد اقتصادی کشور، جلوگیری از معوق ماندن مطالبات قانونی دولت در وصول عواید حاصل از اجاره و فروش، ایجاد اشتغال برای فارغ التحصیلان بخش کشاورزی و غیر کشاورزی و ارتقاء سطح نظارت و ارزیابی بر عملکردها.

از وظایف اداره واگذاری، توسعه و ساماندهی اراضی می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

دبیرخانه هیات 7نفره واگذاری و احیا اراضی وظیفه تکمیل پرونده های واگذاری جهت اجرای طرح های زراعت و باغبانی و ارائه آن به هیات مذکور را دارد. ضمنا ازآنجا که حدود 8000 پرونده توسط هیات مذکور در سطح استان فارس واگذار گردیده،از دیگر وظایف این دبیرخانه طرح موضوعات تمدید قرارداد اجاره،صدور سند قطعی و لغو واگذاری و به طور کلی تعیین تکلیف واگذاری سنوات قبل می باشد.

دبیرخانه کمیسیون های مادتین 2 و 21 نیز وظیفه تکمیل پرونده های واگذاری برای طرح های کشاورزی و غیر کشاورزی و ارائه آن به کمیسیون های مذکور را دارد. از آنجا که حدود 10000 پرونده توسط کمیسیون های مذکور از ابتدای انقلاب تا کنون واگدار گردیده ، دبیرخانه کمیسیون های ذکر شده وظیفه طرح موضوعات تمدید قرارداد اجاره و صدور سند قطعی در کمیسیون را به عهده دارد.

لازم به ذکر است که طرح های کشاورزی شامل طرح های زراعت و باغ،کلیه طرح های مربوط به امور دام و طیور(بره پرواری-گاوداری گوشتی و شیری- و پرورش سایر طیور )و همچنین طرح هایی که جواز تاسیس آن توسط مدیریت صنایع تبدیلی و غذایی صادر می گردد،می شود.

طرح های غیر کشاورزی شامل کلیه طرح هایی است که موافقت اصولی یا جواز تاسیس آن توسط اداره کل صنعت ، معدن و تجارت و اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری و اداره کل حمل و نقل و پایانه ها صادر می گردد.

 

               مجید روشندل

               روابط عمومی مدیریت امور اراضی