مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: با عنایت به اینکه خرده مالکی و نبود آمار و اطلاعات پایه از مهمترین مشکلات بخش کشاورزی است، طرح کاداستر اراضی می تواند به حل این مشکل کمک کند.

به گزارش روابط عمومی مدیریت امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، محمود باصری افزود: حفظ کاربری اراضی و جلوگیری از تغییر کاربری آن ها می تواند در جهت حمایت از تولید داخلی و جهش تولید در بخش کشاورزی نقش داشته باشد.

وی بیان کرد: تا کنون در سطح 400 هزار هکتار از اراضی استان قرارداد اجرای طرح کاداستر منعقد گردیده که 200 هزار هکتار آن به پایان رسیده و جهت صدور سند به اداره ثبت اسناد و املاک ارسال شده است.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: طرح کاداستر اراضی کشاورزی استان فارس از سال 1385 برای اولین بار در ایران با استفاده از فنآوری های نوین شروع گردید که این طرح در 29 شهرستان استان فارس در حال اجرا می باشد.

وی تصریح کرد: مالکیت اراضی کشاورزی از جمله موضوعات و چالش های حقوقی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و... است که بسیاری از متخصصین امر، مشکلات آن را به پس از اصلاحات ارضی در ایران مرتبط می دانند.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس بیان کرد: بیش از 90 درصد از اراضی کشور به عنوان اراضی کشاورزی و منابع طبیعی در اختیار وزارت جهاد کشاورزی است که در مدیریت اراضی کشاورزی نقش بسزایی دارد.

وی تاکید کرد: بدیهی است که اولین مرحله در تعیین حقوق مالکیت و سنددار کردن تهیه نقشه های حدنگاری از اراضی با استفاده از عکسبرداری هوایی، تصاویر ماهواره ای و نقشه برداری های زمینی و سپس تطابق آن ها با اسناد حقوقی معتبر از قبیل سند مشاع، نسق، حق بهره برداری و... می باشد.

باصری اظهار کرد: بر همین اساس نیز سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در تحولی بزرگ طرح بانک جامع اطلاعات کشاورزی را پایه گذاری نموده است که در این بانک مجموعه گسترده ای از داده ها و اطلاعات مرتبط با اکوسیستم کشاورزی با اهداف راهبری این بخش در جهت توسعه پایدار و مدیریت بحران های این بخش مبتنی بر مدیریت علمی است.