مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: با رفع تداخل از چند پلاک اراضی کشاورزی، در 17500 هکتار از اراضی کشاورزی استان فارس رفع تداخل صورت گرفت.

 

به گزارش روابط عمومی مدیریت امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، محمود باصری افزود: این استان با رفع تداخل بیش از 17500 هکتار از 70000 هکتار اراضی کشاورزی در 6 ماهه نخست سال جاری، یکی از استان های برتر در این زمینه بوده است.

وی بیان کرد: به منظور بررسی سوابق اصلاحات ارضی و انطباق آن با قوانین اراضی منابع ملی جهت صیانت از حقوق مردم و دولت، در راستای ماده 54 قانون رفع موانع تولید به منظور تشخیص و تعیین تکلیف اراضی و تثبیت مالکیت دولت و هماهنگی جهت صدور اسناد اشخاص، کمیسیون رفع تداخلات اراضی در هر استان متشکل از رئیس سازمان جهاد کشاورزی، مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری، مدیر کل ثبت اسناد و املاک، مدیر کل امور اقتصادی و دارایی و مدیر امور اراضی استان موظف به بررسی پلاک های دارای تداخل هستند.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: از ابتدای سال جاری تا کنون بیش از 17500 هکتار اراضی دارای تداخل استان فارس تعیین تکلیف و رفع تداخل شده است که با توجه به چالش آب موجود، رفع تداخلات اراضی ملی و مستثنیات کشاورزی و توسعه گلخانه ها از جمله اولویت های محوری سازمان جهاد کشاورزی استان فارس است.

وی تصریح کرد: رفع تداخلات قوانین موازی در عرصه های کشاورزی یک کار پیچیده، حقوقی و بی سابقه در حوزه زمین است که وزارت جهاد کشاورزی به عنوان رئیس کمیسیون، مسئول اجرای این قانون است و با اجرای آن بسیاری از پرونده های قضایی و پرونده های کمیسیون ماده واحده حل و فصل و همچنین باعث کمتر شدن دغدغه کشاورزان در این زمینه خواهد شد.

باصری اظهار کرد: تداخلات اراضی در طول سال های متمادی به دلیل عدم تثبیت مالکیت ها باعث تزلزل سرمایه گذاری در بخش کشاورزی، بی سند ماندن سطح وسیعی از اراضی کشاورزی و اراضی ملی، بروز اختلافات حقوقی عدیده، افزایش پرونده ها در محاکم قضایی و عدم امکان حدنگاری اراضی شده است که با تصویب ماده 54 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر مبنی بر لزوم رفع تداخلات پلاک ها و تثبیت مالکیت اراضی و صدور اسناد اراضی کشاورزان، تثبیت مالکیت دولت و کشاورزان در استان فارس در دستور کار کمیسیون مذکور بوده که در نهایت منجر به صدور سند اراضی کشاورزی در راستای قانون جامع حدنگار کشور خواهد شد.

وی یادآور شد: همچنین صدور اسناد کشاورزی به عنوان رویکرد جدید زیر بخش امور اراضی جهت نهایی شدن اقدامات در حوزه رفع تداخلات ناشی از اجرای مقررات موازی است.

لازم به ذکر است که کمیسیون رفع تداخلات اراضی کشاورزی به منظور رفع همپوشانی قوانین و مقررات موازی و اصلاح سوابق نقشه ها و کلیه دفاتر و اسناد از جمله اسناد مالکیت در عرصه های مورد تداخل برگزار می گردد.