به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، رضا افلاطونی در گردهمایی روسای اداره آمار و اطلاعات امور اراضی سراسر کشور در شیراز تصریح کرد: تمامی اقدامات ما در مجموعه امور اراضی مکان محور است از این رو این اقدامات باید سامانه ای باشد تا بتوانیم مدیریت کنیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه ادارات آمار و اطلاعات پیشران این خدمت هستند تا بتوانند به سازمان امور اراضی کشور خدمت کنیم، اظهار کرد: هوشمند سازی اقدامات و به کار گیری فناوری های نوین در حوزه کار این ادارات است.

وی با اشاره به اینکه چند محور برای دفتر فناوری سازمان امور اراضی کشور مشخص شده است تا بتواند بخشی از کمبود نیرو و تجهیزات را جبران کند، ابراز کرد: یکی از این اقدامات هوشمند شدن نظارت ها هستند و دیگری اینکه تمام اقدامات سازمان امور اراضی کشور سامانه ای شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر فرآیند رفع تداخلات و کادستر اراضی از طریق سامانه انجام می شود، اضافه کرد: اتصال این سامانه ها به یکدیگر نیز انجام خواهد شد.

افلاطونی افزود: پایه وجود آمار صحیح و دقیق در بخش کشاورزی ادارات آمار و اطلاعات امور اراضی، ادارات مهندسی کادستر و مجموعه سازمان امور اراضی کشور هستند. هر اتفاقی در عرصه‌ی کشور بیفتد باید روی زمین انجام شود خواه تغییر کاربری باشد یا واگذاری که متولی آن امور اراضی است.

رئیس سازمان امور اراضی کشور با بیان اینکه اگر اطلاعات دقیق و صحیحی وجود نداشته باشد یقینا تا انتها دچار ایراد و مشکل خواهیم شد، گفت: لذا باید بر این مبنا کار را به درستی انجام دهیم تا مابقی کار هم به سرانجام برسد.

وی با تاکید دوباره بر اینکه تمام اقدامات وزارت جهاد کشاورزی مکان محور است و هر کاری که بخواهد انجام شود باید بر روی عرصه زمین انجام شود، بیان کرد: اقدامات مکان محور جهاد کشاورزی در دو حوزه سازمان امور اراضی کشور و سازمان منابع طبیعی کشور انجام می شود.

او با بیان اینکه از ۱۶۵ میلیون هکتار اراضی کشور ۸۳ درصد ملی و در مالکیت وزارت جهاد کشاورزی است و ۱۱ درصد کشاورزی است که مالک آن اشخاص هستند اما مدیر و راهبرش وزارت جهاد کشاورزی است، افزود: در مجموع ۹۴ درصد اراضی کشور تحت مالکیت وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد.

افلاطونی با یادآوری مطالب مذکور بر ضرورت وجود یک آمار دقیق از اراضی کشاورزی کشور تاکید و تصریح کرد: کادستر و حدنگار اراضی ملی انجام شده و به پایان رسیده است و در حوزه اراضی کشاورزی نیز شروع کرده ایم و اقدامات خوبی انجام شده است و ادامه راه را دنبال می کنیم.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در حوزه تثبیت مالکیت ابتدا باید رفع تداخلات انجام شود که مبنای کار ما عرصه کل کشور بوده است، اظهار کرد: در کل کشور، استان، شهرستان و هر پلاک ثبتی به دو بخش ملی و مثتثنیات تقسیم می شود، از ۱۸ میلیون هکتار اراضی سطح کشور ۱۶ میلیون هکتار مشمول قانون رفع تداخلات هستند.

وی با بیان اینکه می بایست هر چه سریعتر اختلافات مردم با دولت در موضوع اراضی یک بار برای همیشه رفع و به نتیجه برسد، ابراز کرد: از دهه ۴۰ شمسی که قانون اصلاح اراضی و ملی شدن اجرا شد اختلافات مردم با دولت ادامه دارد. در حال حاضر بر اساس ماده ۵۴ قانون رفع موانع این فرصت ایجاد شده است تا این اختلافات توسط خود وزارت جهاد کشاورزی رفع شود. قدم بعدی ما حدنگار اراضی کشاورزی و صدور اسناد کشاورزی است