کارشناس زراعی مدیریت صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: محصول گوجه فرنگی یکی از مهمترین صیفی جات در جهان است که بعد از سیب زمینی در رده دوم مصرف قرار دارد.

به گزارش روابط عمومی مدیریت صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، زینب نوبهار افزود: این محصول دارای ترکیبات مغذی با ارزشی چون لیکوپن و بتاکاروتن است و درحال حاضر میزان تولید این محصول در استان فارس حدود 955 هزار  تن است.

وی بیان کرد: با توجه به ظرفیت ایجاد شده توسط واحدهای صنعتی در استان حدود 430 هزار تن محصول فرآوری شده گوجه فرنگی قابل عرضه به بازار است که این مطلب به معنای جذب دو میلیون و 370 هزار تن ماده خام گوجه فرنگی از طریق واحدهای صنعتی است که عمدتا" در زمینه فرآوری رب گوجه فرنگی فعالیت دارند.

نوبهار اظهار کرد: با توجه به مصرف بخشی از گوجه فرنگی به صورت تازه خوری مابقی نیاز واحد های صنعتی، جهت فرآوری از سایر استان های همجوار تامین می گردد که با توجه به پتانسیل های موجود، اهمیت ایجاد تنوع در واحدهای فرآوری بسیار احساس می شود چرا که تولید محصولاتی از قبیل پودر گوجه فرنگی، پوره گوجه فرنگی، آب گوجه فرنگی، کنسرو گوجه فرنگی و ... علاوه بر تنوع در بازار مصرف، افزایش ارزش افزوده و جلوگیری از آسیب رسیدن به سایر واحدهای صنعتی را به دنبال خواهد داشت.

وی تصریح کرد: در نهایت پس از بررسی های صورت گرفته در استان و بررسی میزان تازه خوری این محصول این نتیجه حاصل شد که صرفا" بحث تنوع و تولید فرآورده های نوین گوجه فرنگی، مورد حمایت مدیرت صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس است.