مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: صنایع غذایی و تبدیلی از جمله مهم ترین گروه های صنعتی کشور هستند که نقشی موثر در توسعه اقتصادی کشور دارند.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، سید عبداله جزایری، افزود: در واقع به دلیل ارزان بودن مواد خام محصولات کشاورزی و ارزبری کمتر صنایع تبدیلی و غذایی، ایجاد این واحد ها موجب چند برابر شدن ارزش افزوده محصولات کشاورزی می‌شود.

وی تصریح کرد: افزایش ارزش افزوده علاوه بر توانمندی کشور به طور غیر مستقیم، کشاورزان را برای توسعه بخش کشاورزی بهره‌مند می‌کند و در دراز مدت منافع آن‌ها را تثبیت و تداوم می‌بخشد.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: صنایع تبدیلی و تکمیلی و اقدامات پس از تولید محصولات کشاورزی به عنوان حلقه‌های نهایی در تکمیل زنجیره تولید محصولات و فرآورده‌های سالم کشاورزی نقش حیاتی و اساسی ایفا می‌کند و با توجه به این که بخشی از تولیدات و محصولات کشاورزی بر اثر عوامل گوناگون فیزیکی‌، شیمیایی در مراحل کاشت، داشت و برداشت و همچنین پس از برداشت، ضایع شده و از بین می‌رود.

وی تاکید کرد: می‌توان با برنامه‌ریزی صحیح برای توسعه و حمایت از صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی‌، مقادیر انبوهی از این محصولات را در مراحل مختلف که زیان جبران ناپذیری به کشاورزان و اقتصاد کشور وارد می‌کند را به ارزش افزوده تبدیل کرد .

جزایری تصریح کرد: در پنج ماهه اول سال جاری بیش از 620 موافقت اصولی در عرصه صنایع تبدیلی و غذایی صادر گردیده است که در صورت به بهره برداری رسیدن این واحدها بالغ بر 2 میلیون تن جذب ماده خام و 6/1 میلیون تن ظرفیت جدید با اشتغال 9000 نفر ایجاد خواهد گردید.

وی با اشاره به اینکه تعداد 63 فقره جواز تاسیس توسط این  مدیریت صادر گردیده است، اظهار کرد: همچنین تعداد 25 واحد صنعتی به بهره برداری رسیده است که دارای ظرفیت بیش از 74 هزار تن بوده و جذب ماده خام نیز 100 هزار تن صورت گرفته است و این واحد ها در شهرستان های قیروکارزین، فسا، کوار، پاسارگاد، گراش، فیروزآباد، کوار، جهرم، خفر، مرودشت، شیراز،  خرامه، داراب و استهبان بوده است.

جزایری ابراز کرد: این طرح ها شامل: انواع بسته بندی میوه، عسل، برنج، زعفران، پودر ریشه شیرین بیان، ذخیره سازی و نگهداری مواد غذایی در سردخانه دو مداره، خیار شور، غیر کنسروی و خوراک آماده می باشد.

وی یادآور شد: با راه اندازی این صنایع تولیدی، بیش از 262 نفر به صورت مستقیم مشغول به کار شده و میزان کاهش ضایعات بخش کشاورزی نیز از ابتدا تا این تاریخ به بیش از 11 هزار تن و همچنین میزان سرمایه گذاری در این واحد ها مجموعا به بیش از 1332میلیارد ریال خواهد رسید.

جزایری گفت: به طور کلی کشور ما از فرصت ها و ظرفیت های بالقوه‌ای در صنعت غذا برخوردار است که نگاه به همین مزیت‌ها و سیاست گذاری مناسب، ظرفیت توسعه صادرات را در این بخش فراهم می نماید و همچنین بایستی روند تولید و عرضه محصولات غذایی با نشان «حلال» در کشور گسترش یابد چرا که تولید این محصولات راهی نوین برای صدور این محصولات به بخشی از بازارهای هدف است.