مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: کارشناسان ارشد هلندی و هیات همراه از مزرعه تکثیر و پرورش غدیر مشایخ واقع در شهرستان ممسنی و مزرعه پرورش ماهیان خاویاری رنگین کمان ملوسجان واقع در بخش بیضا شهرستان سپیدان بازدید کردند.

به گزارش روابط عمومی مدیریت شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، علی فلاحی افزود: هدف از این بازدید ارائه توصیه های کارشناسی در خصوص به گزینی و روش های عملیاتی اصلاح نژاد مولدین ماهی قزل آلای رنگین کمان و همچنین آشنایی با امکانات و پیشرفت های استان فارس در زمینه پرورش ماهیان خاویاری می باشد.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: این گروه در ادامه از بخش های مختلف مزرعه پرورش ماهی خاویاری رنگین کمان ملوسجان شامل استخرهای پرورش، تجهیزات اکسیژن ساز، اوزون ساز، آنکوباتورها و ... بازدید که فعالیت و پیشرفت مزرعه را عالی توصیف نموده ومقرر شد نقطه نظرات تخصصی خود را در جلسه کارشناسی عمومی سازمان شیلات ایران ارائه نمایند.

پروفسور هانس کومان متخصص اصلاح نژاد به اتفاق تنی چند از کارشناسان دانشگاه های معتبر کشور هلند ضمن بازدید از سالن هچری و استخرهای پرورش بچه ماهی و ماهیان پرواری مزرعه اظهار داشت: راه کار مناسب برای مولد سازی در حال حاضر استفاده از مولدین موجود در کشور به همراه گروه های متفاوت از بچه ماهیان وارده به کشور انجام گردد که در میان گله های انتخابی صفات ظاهری، رشد مناسب، مقاومت به بیماری مد نظر قرار گیرد.

وی همچنین توصیه نمود: پرورش بچه ماهی در استخرهای مدور به دلیل جریان مناسب و چرخش هیدرولیکی آب، باعث رشد بیشتر و سریع تر آن ها خواهد شد.

در ادامه این بازدید قائدی رئیس مرکز تکثیر شهید مطهری شهرستان یاسوج در خصوص مولد سازی مباحث مهم و تخصصی را مطرح و قول مساعد داد که در خصوص تامین تعدادی بچه ماهی spf جهت مراکز تکثیر استان همکاری نمایند و نیز در مباحث علمی، تخصصی تکثیر با استان مساعدت  داشته باشد.