مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان فارس از تکثیر خارج از فصل ماهی قزل آلای رنگین کمان دراستان خبرداد.

به گزارش روابط عمومی مدیریت شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، علی فلاحی گفت: استان فارس با داشتن 8 مزرعه تکثیر ماهی قزل آلا و پتانسیل تولید بیش از 40 میلیون قطعه بچه ماهی قزل آلا، یکی از استان های مهم تولید کننده بچه ماهی در داخل کشور محسوب می گردد.

وی افزود: یکی از عوامل محدود کننده در صنعت پرورش ماهی قزل آلا، عدم دسترسی به بچه ماهی با وزن مناسب در تمام فصول سال است، در شرایط طبیعی ثکثیر این ماهی در 5 ماه آخر سال صورت گرفته و به همین دلیل اکثر پرورش دهندگان در فصل تابستان جهت تامین بچه ماهی مورد نیاز با محدودیت و مشکل روبرو هستند که در سال های اخیر با واردات تخم چشم زده از خارج از کشور این مشکل برطرف شده است.

اين مقام مسئول خاطر نشان کرد: با مشارکت مزرعه تکثیر قزل آلای رنگین کمان  مهکان شهرستان سپیدان و با استفاده از رژیم نوری، تکثیر خارج از فصل این گونهُ مهم اقتصادی برای اولین مرتبه در استان در تابستان سال جاری اجرا می گردد.

 وی یادآور شد: مهمترین دستاورد اجرای این طرح جلوگیری از خروج ارز و کاهش قیمت بچه ماهی، تامین بچه ماهی مورد نیاز استان و استان های همجوار در تمام فصول سال، همچنین بومی سازی وجهش صنعت تکثیر و تولید بچه ماهی دانست.