مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: 230 تن از ماهی های صید شده به عراق صادر می شود.

به گزارش روابط عمومی مدیریت شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، علی فلاحی افزود: فصل صید ماهی از دریاچه سدهای فارس آغاز شد و براساس پیش بینی ها بالغ بر 640 تن انواع ماهی از سدهای این استان صید می شوند.

وی  با اشاره به اینکه در استان فارس پرورش ماهی در قفس انجام نمی شود و ماهی در منابع آبی استان رهاسازی می شوند و صید آنها در حدود 4 ماه با کسب مجوزهای قانونی از محیط زیست ادامه پیدا می کند، اظهار کرد: اکثر ماهیان صید شده از گونه های کپور معمولی، بیاح، بیگ هد و فیتو فاک، سیاه ماهی فلس ریز و شبربت هستند.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: این ماهی علاوه برتامین بخشی از نیازمصرفی استان، به استان های کهگیلویه و بویر احمد و اصفهان نیز صادر می شوند و علاوه براین 230 تن از ماهی های صید شده نیز به ارزش 13 میلیارد و 800 میلیون ریال به کشور عراق صادر می شود.

وی با اشاره به فعالیت 5 تعاونی صیادی در استان فارس گفت: ارزش ریالی ایجاد شده از محل صید این گونه ماهی ها رقمی بالغ بر41 میلیارد و 520 میلیون ریال می باشد که زمینه اشتغال 187 نفر را فراهم کرده است.

کاهش 135 تنی تولید از سد درودزن

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در ادامه به ظرفیت پرورش ماهی دریاچه سدهای استان پرداخت و گفت: سال گذشته در سد درودزن 235 تن صید انجام شد اما با توجه به شیوع کرونا و مشکلات پیش بینی نشده امسال شاهد، کاهش چشمگیر صید محصول هستیم و حداکثر 100 تن ماهی از این سید صید خواهد شد.

به گفته فلاحی سال گذشته از سد سلمان فارسی 136 تن ماهی صید شد که این میزان با افزایش 34 تنی به 170تن می رسد.

وی همچنین از برداشت 10 تن ماهی از سد تنگاب خبر داد و تصریح کرد: این میزان نسبت به سال گذشته نیم تن افزایش داشته است و این در حالی است که پیش بینی صید ماهی از سد رودبال با نیم تن کاهش نسبت به سال گذشته، امسال به 6 تن رسیده است.

فلاحی میزان برداشت از سد ملاصدرا را 70 تن اعلام کرد و تاکید کرد: این میزان نسبت به سال گذشته تغییری نداشته است و این در حالی است که منابع آبی شهید چمران واقع در شهرستان جهرم با کاهش 110 تنی تولید، امکان صید 80 تن ماهی را دارد و همچنین منابع آبی سرمست  واقع در شهرستان سروستان امسال 5 تن ماهی را آماده عرضه به بازارهای مصرف خواهد کرد.

وی در پایان میزان صید ماهی از بند فداغ را هم 150 تن اعلام و یادآور شد: حدود  50 تن برداشت نیز از سایر منابع آبی استان انجام خواهد شد.