مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: پژوهشگران همواره در تلاشند تا علاوه بر حفظ پایداری رشد تولید محصولات زراعی، هرگونه تهدیدی را که به محیط بستگی دارد به حداقل برسانند از طرفی محدودیت منابع آبی در بسیاری از مناطق و دشت های کشاورزی کشور یکی از بزرگ ترین چالش های بخش کشاورزی است.

به گزارش روابط عمومی مدیریت زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، احمد دهقان افزود: بنابراین در تولید محصولات کشاورزی به کارگیری هر روشی که منجر به کاهش میزان مصرف آب آبیاری و سموم شیمیائی به ازای هر واحد از تولید محصول شود از اهمیت بسیار بالائی برخوردار است.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: یکی از روش های کشت که می تواند در کاهش مصرف آب آبیاری، سموم دفع آفات نباتی و علف کش های شیمیائی موثر باشد استفاده از تکنیک کشت نشائی محصولات زراعی و باغی است.

وی بیان داشت: در این ارتباط سازمان جهاد کشاورزی فارس به دلیل اهمیت موضوع، ترغیب و آشنایی بیشتر کشاورزان اقدام به تهیه نشاء چغندر قند بهاره جهت شهرستان های شمالی و مرکزی استان در محل شهرستان قیروکارزین در سطح یک و نیم هکتار نموده است که ماحصل آن تاکنون ارسال حدود 120 هزار نشاء به شهرستان آباده جهت کاشت در زمین اصلی در قالب برنامه ترویجی روز مزرعه می باشد.

دهقان اظهار داشت: در این برنامه که با حضور محقق کشوری در کشت نشائی چغندر آقای     یوسف آبادی و با بهره گیری از دستگاه نشاء کار 4 ردیفه ساخت گروه تولیدی ماشین های کشنده کاوه به صورت آزمایشی در سطح حدود یک هکتار کشت انجام شد و کارشناسان مدعو و زارعین شهرستان ها و روستاهای همجوار از نزدیک با روش نشاءکاری در زمین اصلی و مزایای کشت نشائی آشنا گردیدند.

وی در ادامه تصریح کرد: مدیریت زراعت سازمان در سال زراعی جاری برنامه کشت 6 مزرعه  نیم هکتاری تحقیقی ترویجی دیگر علاوه بر شهرستان آباده در شهرستان های اقلید، سپیدان، کوار و مرودشت (سه مزرعه) را در دستور کار خود دارد.

شایان ذکر است که مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آباده، رئیس اداره فناوری های مکانیزه سازمان، کارشناس مسئول چغندر قند استان، کارشناس مسئول نشاء استان و جمعی از کارشناسان و کشاورزان شهرستان ها و روستاهای مجاور در این برنامه حضور داشتند.