مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: الگوی کشت و برنامه کشت از ضروری ترین اولویت های بخش کشاورزی می باشد.

به گزارش روابط عمومی مدیریت زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، احمد دهقان افزود:  مهم ترین محدودیت بخش کشاورزی برای تولید محصولات کشاورزی آب است که برای سامان دهی الگوی کشت باید به چند مولفه توجه داشته باشیم.

وی بیان کرد: نیاز کشور در آینده نزدیکتر و دورتر و در افق های چند ساله که این موضوع با توجه به پیش بینی رشد جمعیت و مصرف سرانه و سهم استان از تولید هریک از محصولات زراعی و جایگاه زراعت استان در زراعت کشور ارزیابی شده است و مولفه مهم دیگری که در ارائه الگوی کشت باید به آن توجه شود تناسب هر قطعه از اراضی زراعی با زراعتهای خاص است .

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: این مولفه نیاز به مطالعات خاکشناسی اراضی اقلیم هر نقطه از استان و کشور و مهم تر از همه میزان آب قابل برداشت اما با توجه به شرایط فعلی کشور عمدتا میزان نیاز کشور اولویت دارد.

وی تصریح کرد: برای متناسب سازی اراضی با نوع محصول لازم است با استفاده از ارقام متنوع و به کارگیری تکنولوژی های کاشت، داشت و برداشت بخشی از عدم تناسب اراضی بار محصولات مورد نیاز را مدیریت کنیم.

دهقان اظهار کرد: چنانچه آب قابل برداشت در هر یک از دشت ها و حتی جاهای موجود که اجازه برداشت اب دارند در اختیار بخش کشاورزی (زراعت) قرار گیرد امکان ارائه الگوی کشت حتی تا تک تک بهره برداری و منابع برداشت آب وجود دارد.